Депутатите прекратиха работата си за днес поради липса на кворум. След като сутринта гласуваха да работят до изчерпване на дневния ред и очакванията бяха заседанието да продължи до късна доба, по време на представянето на петте проекта за промени в НПК, залата се изпразни. Голяма част от депутатите отидоха на няколкото комисии, които все пак решиха да заседават, една от които и с изслушване на представители на "Телус" и регулацията на постове във фейсбук.

След като приеха предложението за промени в закона за съдебната власт на "Възраждане", депутатите преминаха към НПК, като направиха и почивка. След това председателстващият заседанието на парламента Йордан Цонев от ДПС направи проверка на кворума и след гласуване се установи, че няма необходимия брой народни представители за продължаване работата на законодателния орган.

Законотворците спряха работа на промените в Наказателно-процесуалния кодекс.

Иначе в зала влядоха на първо четене пет законопроекта за промени в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). Два от тях са внесени от Министерския съвет, а останалите от Демократична България, "Възраждане" и Продължаваме промяната.

Част от разглежданите законопроекти за промени в НПК представляват законодателни инициативи, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост, се посочва в доклада на парламентарната комисия по правни въпроси. Те могат да влязат в противоречие с приетото само преди един час предложение на "Възраждане".

Изненадващо НС прие да се разследва главния прокурор – по модел на "Възраждане"

Изненадващо НС прие да се разследва главния прокурор – по модел на "Възраждане"

Подкрепа дадоха ГЕРБ, ДПС и БСП

С единия законопроект - този на служебния кабинет - също се създава механизъм за разследване на главния прокурор. Образуваната преписка ще се разпределя незабавно на съдия, определен на случаен принцип между съдиите от наказателната колегия на ВКС и съдиите от наказателните отделения на апелативните и окръжните съдилища, с ранг съдия във ВКС. Предлага се този съдия да бъде назначен временно на длъжност прокурор във Върховната касационна прокуратура, за да се отговори на конституционното изискване наказателното преследване да се провежда от прокурор. Измененията предвиждат още решението на Пленума на Висшия съдебен съвет, с което се прави предложение до президента за назначаване и освобождаване на главния прокурор, да се приема с мнозинство не по-малко от 13 гласа, т.е. намаляване на изискуемото в момента мнозинство от 17 гласа.

Промените, внесени от ДБ, засягат същите въпроси като предходния законопроект с вносител Министерския съвет, а именно механизъм за разследване на престъпления, извършени от главния прокурор или негов заместник. Предлага се делата за престъпления от общ характер, извършени от главния прокурор или негов заместник, да са подсъдни като първа инстанция на Софийския градски съд.

С втория законопроект, внесен пак от кабинета, се транспонира европейска директива и се въвеждат общи минимални правила относно защитата на процесуалните права на децата, заподозрени или обвиняеми в наказателното производство. Предвижда се задържането на дете да се използва като крайна мярка, като то не може да продължи повече от пет месеца при обвинение за тежко умишлено престъпление и повече от една година, когато се предвижда наказание, не по-малко от петнадесет години лишаване от свобода, или друго по-тежко наказание. Във всички останали случаи се предлага продължителността на задържането под стража в досъдебното производство да не може да продължи повече от два месеца. Законопроектът предвижда делата, по които обвиняемият е непълнолетен, да се разследват, разглеждат и решават с предимство, и въвежда принципното положение непълнолетните обвиняеми да бъдат съдени при закрити врата.

Със законопроекта на "Възраждане" се цели постигане на по-обективен, бърз наказателен процес в досъдебната фаза. Разширява се правото на обвиняемия да обжалва повечето прокурорски актове в досъдебната фаза, например постановлението, с което се отказва събиране на доказателства в досъдебната фаза на процеса, като това гарантира в пълен обем правото на защита на обвиняемите. Създава се възможност разследващите полицаи да могат да започват, да преценяват започването и образуването на досъдебно производство, като се запазва и задължението им те незабавно да сигнализират за това наблюдаващия прокурор.

Законопроектът на ПП предвижда постигане на процесуална бързина. С тях се предоставя възможност на разследващите органи да могат да внасят искане за освидетелстване, за разрешение за претърсване и изземване пред първоинстанционния съд, както и да представят за одобрение от съда на протокола за извършеното действие в условията на неотложност. Предложено е да се разшири възможността за използване на специални разузнавателни средства, спрямо свидетел, дал съгласието си за това, за тежки умишлени престъпления. Промените предвиждат възможност разследващите полицаи да провеждат досъдебни производства срещу магистрати. Предлага се и отпадане на изменения в НПК (чл. 194, ал. 1, т. 2а) от 2018 г. поради липсата на ефективни резултати.