През месец март тази година България стана член на Шенгенското пространство по въздух и вода. Докато обаче страната чака да бъде приета и по суша, българската мафия отвори "фабрика за пари" на Дунав мост 2, откъдето печели близо 500 млн. евро годишно, пише швейцарското издание SRF.

В залата за заминаващи на летището в българската столица София мениджърът на летището Хесус Кабайеро се възхищава на новата безгранична свобода: "Много пътници са изненадани, че вече няма граници." Да се казва, че няма никакви граници е преувеличено, но поне България наскоро стана член на Шенген за морски и въздушен трафик. Българите могат да летят до повечето европейски страни, включително Швейцария, без паспортен контрол и регистрация на данните си. Обратно, няма контрол за пристигащи от Шенгенското пространство след кацане в София. Шефът на летището Кабайеро възстанови сградата в рамките на три месеца. Монтирани са нови преградни стени и се планира изграждането на трети терминал. Благодарение на Шенген летище София ще стане връзка между Европа и Близкия изток.

Това радва пътниците, например българска двойка на почивка в Сицилия. "Дълго време чакахме България да бъде част от това. Но спешно трябва да станем членове на Шенген по суша, иначе икономиката ще пострада", казва жената.

Австрия не пуска България в Шенген по суша

На Дунав мост 2 можете да разберете какво означава да не сте член на Шенген по суша. Дунав мост 2 свързва българския град Видин и румънския Калафат. България обаче все още не може да се възползва напълно от членството си в Шенген в областта на сухопътния транспорт. Строгият контрол остава в сила. Тук всеки камион се проверява, преди да премине към Румъния и Западна Европа. Осигурен е и контрол на движението на автомобили и пешеходци извън Шенгенската зона. Така според икономисти българската икономика губи около 500 милиона евро годишно.

Пълното присъединяване на България към Шенген е блокирано от Австрия. Виена се опасява, че още повече бежанци от други континенти ще се насочат на Запад.

Скъп светофар

Шофьор на камион от Полша стои на опашка пред Дунав мост и се надвесва през прозореца: "Тази седмица стоя в задръстване тук 15 часа. Камионите често имат резерв до 20 километра на заден ход." Напоследък обаче светофар точно преди моста насочва всички шофьори към място за паркиране.

Полякът описва паркинга като "фабрика за пари". Една нощувка за чужденци струва 25 евро. Частният имот е на бос от българския подземен свят. Тук се губиш между гуми, брезенти, регистрационни номера от Турция, Литва и Полша.

Появяват се мъже в черно, с които не би искал да спориш. Единият, управителят на паркинга, си противоречи в рамките на няколко изречения. Първоначално казва, че шофьорите не са задължени да спират на паркинга и могат да останат където искат. На възражението, че за да избегнеш светофара, трябва да минеш на червено и да пренебрегнеш указателна табела, той отговаря: "Светофарът няма нищо общо с мен. Паркингът е за безопасността на шофьорите, нямат право да стоят на пътя."

Георги Георгиев ни чака до паркинга. Той е член на местната индустриалната камара. И казва, че мафията използва времето, за да прави пари, докато Шенген пристигне по суша. Веднага след като България стане пълноправен член на Шенген, камионите ще могат просто да минават оттук и вече никой няма да използва паркинга. Местните политици сега искат да разберат кой е отговорен за факта, че в момента светофарите принуждават всички шофьори да влизат на частния паркинг.

Досега нито един българска институция не е поела отговорност.