"Идеята не е да се борим с някакви "нелоялни практики" или "спекула". Това е нормалният преход към нова валута". Това заяви пред bTV финансистът и член на Фискалния съвет Любомир Дацов.
Той посочи, че преминаването от лева към евро изисква двойно обозначение на цените - първо, за да свикнат хората, и второ, за да бъде ясно и прозрачно. След Нова година цените по негови думи ще се променят по естествен начин.
Той посочи, че проблемът с обвиненията в спекула създава напрежение и жълти новини, което е трудно да бъде обяснено. Повечето хора и търговци били коректни. "Въпросът е, че на регионално ниво, особено при малките търговци и производители, има много неясноти. Би било добре да има организирани групи, които да помагат на бизнеса", коментира финансистът.
Той отбеляза, че държавата може да инвестира повече в разяснителна кампания и обучение за бизнесите, което да обучи хората и да се подпомогне преходът.
"Не живеем в държава, съставена от престъпници, и не е нужно да се мисли само за борба с измами. Всички тези анализи и препоръки стигат до Министерството на финансите и други ведомства, но дали има обратна връзка — това е друг въпрос. Ако държавата иска да помогне, трябва да организира активна и приложна кампания за обучение. Особено в малките населени места, където производителите и търговците имат нужда от яснота и подкрепа", изтъкна Дацов.
Той допълни, че след Нова година ще възникнат много практични проблеми - как да се връща ресто в евро, как да се работи с стотинки и т.н. "Ако държавата не създава хаос, проблемите могат да бъдат овладени.. Дори и държавните служители трябва да бъдат обучени. Помнете случая с НАП и "минералната вода" — там служител е направил грешка, сравнявайки несъпоставими цени — промоционална и редовна. При сегашните закони подобна грешка би довела до солена глоба, което не е справедливо", коментира финансистът.
По негови думи страната ни определено е закъсняла с разяснителната кампания и подготовката.
Запитан за въвеждането на нови мерки, с които властите да се борят със спекулата, Дацов отвърна:
"Тези мерки не работят никъде. Много от тях са лобистки. Няма реален механизъм в полза на потребителите. Погледнете социализма - празните магазини и "представителните" магазини за банани по Нова година бяха нещо съвсем друго, и не са доказателство за успешна политика".