Публично изнесеното от "За Земята" твърдение, че разположението на пунктовете за мониторинг към Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух не отговаря на изискванията на европейското и националното законодателство, е категорично невярно и некоректно. Това съобщиха в официална позиция от Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
От ведомството подчертават, че пунктовете за мониторинг се разполагат изцяло съгласно изисквания, посочени в Наредбата за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух, която транспонира в националното законодателство Директива 2008/50/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2008г. относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа. От там поясняват, че при определянето на площадките на пунктовете за мониторинг се отчитат конкретните условия на предоставените от съответната община терени, както и следните фактори, които могат да бъдат взети предвид: изисквания, свързани с териториалното планиране, наличие на електрозахранване и телефонни комуникации, сигурност, необходимост от съвместно разполагане на пунктовете за вземане на проби за различни замърсители.
МОСВ са категорични, че данните от Националната система за мониторинг на КАВ са публични и се предават в реално време към Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). Според ведомството до момента не са получавани забележки и препоръки относно класификацията и местоположението на пунктовете.
Определянето на нивата на фини прахови частици, серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, озон, бензен и олово в атмосферния въздух се извършва чрез референтни методи на измерване, описани в европейското и националното законодателство. Качеството на измерванията се осигурява чрез изпълнение на Програма за осигуряване и контрол на качеството на измерванията на нивата на атмосферните замърсители, разработена съгласно изискванията на законодателството, изтъкват от МОСВ.
От МОСВ отбелязват, че България докладва коректни данни пред Европейската комисия. Данни, получени по друг начин, чрез методи различни от референтния метод (включително тези, които използва "За Земята", на базата на свои измервания), могат да бъдат сравнявани с данни от този метод единствено и само след доказване на идентичността на методите, при спазване на изискванията на Ръководството за демонстриране на еквивалентност на методите за мониторинг на атмосферния въздух на Европейската комисия, уточняват от екоминистерството. При липсата на доказване на идентичност, данните, получени по друг начин, не могат да бъдат приемани за достоверни, включително тези, на които се позовават от "За Земята", допълват от МОСВ.
Подчертаваме, че съгласно изискванията на европейското и националното законодателство разположението на пунктовете за мониторинг подлежи на периодичен преглед, тоест законодателството допуска, че с времето са възможни промени в обстоятелствата, които да налагат коригиращи действия, пише МОСВ в своята позиция.
Реално след 2011 г. е налице процес на подобряване на качеството на въздуха в цялата страна. По последни данни за 2023 г. броят на отчетените превишения е намалял във всички станции в страната, като изискванията, определени в законодателството, са постигнати в почти всички пунктове за мониторинг от националната система. В голяма част от станциите с непроменено местоположение регистрираното намаление на нивата на замърсяване е дори по-голямо. Предвид постигнатото подобряване на качеството на въздуха, което се наблюдава на територията на цялата страна, не може да се твърди, че това подобряване в някои населени места се дължи на преместването на пунктове за мониторинг. Поставянето под съмнение на начина, по който се извършва контролът на състоянието на атмосферния въздух на национално ниво, е необосновано и непочтено, включително по отношение на гражданите, добавят от екоминистерството.