Проблемът на военната авиация е системен. Това заяви пред БиТиВи о. з. полк. проф. Димитър Недялков, бивш летец с над 200 летателни часа и преподавател във Военна академия "Г. С. Раковски", в коментар за резултатите от проверката за авиокатастрофата, при която загинаха двама пилоти.

Нужен е много стриктен анализ за последните 30 години, категоричен бе той. Проблемът е системен и касае отбраната на страната, по мнението му. Системата трябва да бъде приведена така, че хората да имат социален и професионален стандарт. 70% от техниката трябва да е изправна, според стандартите. Ние обаче не покриваме тези стандарти. Не покриваме стандартите и за нужния нальот на пилотите.

Авиокатастрофата е резултат от поредица човешки грешки от последните години, категоричен бе Димитър Недялков. Има натрупване на грешки в системата, допълни той. По думите му голяма част от законите пречат за поддържането на авиотехниката, като например Законът за обществените поръчки (ЗОП).

Така повече в българската войска не може, подчерта военният експерт.

Три версии за авиокатастрофата в "Граф Игнатиево"

Три версии за авиокатастрофата в "Граф Игнатиево"

Човешка грешка, техническа неизправност или неправилно зададена команда е причинила трагедията?

Пред БНТ заместник-началникът на отбраната ген. Цанко Стойков каза, че е познавал двамата загинали пилоти. Той приема констатациите от проверката на Министерството на отбраната (МО). Към момента няма рапорти за оставки, стана ясно от думите му.

Ще се прави тепърва анализ за летателната подготовка на пилотите. След това ще се дадат препоръки на министъра на отбраната за по-безопасна летателна подготовка и ритмичност на тренировките.

Военните съдействат на разследването. Защо е предприет необоснован риск не е ясно. Системата за катапултиране е била в изправност, каза ген. Цанко Стойков. Тя обаче действа до един момент. Разговорите в самолета се записват, но такъв запис няма. Пилотите не са сигнализирали за нередност. Окончателната проверка ще приключи до края на месеца.