Катастрофата на авиобаза "Граф Игнатиево" е възникнала вследствие на отказ на авиационната техника. Комисията формулира 3 основни хипотези. Отказ на силовата обстановка, отказ на управлението на самолета и отказ на параметрични дискове.
По първата хипотеза. Комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност. Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването им говори за това, че върху роторите на компресора е имало приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишен режим на двигателя.
Това стана ясно от резултатите и анализа на черната кутия, прочетени от Петко Василев, държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция" на пресконференция в Министерство на отбраната.
Другата основна причина е неоправдан висок риск при изпълнение на елементи от висок пилотаж, както и неправилна оценка на височината - с по-малко височина при по-малък полет. Не са спазени донякъде изходните данни за влизане и излизане от елементите при полета.
На самолетите е имало боеприпаси, за да не се променя центъра на тежестта на самолета.
Той обясни, че разследването за тежката авиокатастрофа се е провело в 4 направления - проучване на летателната подготовка, медицинско изследване, изследване на техниката и проучване на обстоятелствата за катастрофата. Изготвени са и документи, които са организирали дейността за полета, определени са екипажите, които е трябвало да участват и упражненията, уточни полковник Василев.
Петко Василев посочи още, че при разследването не са открити организационни данни, които да са допринесли за авиокатастрофата. Нямало е и никакви оплаквания от екипажа, както и промени в настроението. На самолетът L39 е извършен ремонт в Чехия. Самолетът притежава необходимия запас от ресурси и са извършени всички видове подготовки спрямо военната документация. Не са открити и течове по самия самолет.
Министърът на отбраната Атанас Запрянов обясни, че е поел ангажимента при разчитането на черната кутия веднага да информира обществото за резултатите и причините за смъртта на двама военни пилоти. За Запрянов е тежко да приеме инцидента, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната. Машини и техника се купуват, но обучени пилоти трудно се намират, призна министърът. Разследване на черната кутия е независимо от съдебното има за цел предотвратяване за в бъдеще на подобни злополуки. Ако след такъв инцидент не се зададе въпросът "Защо?", значи не е за тази работа, посочи Запрянов. Той подчерта, че МО не е съд и прокуратура, като няма да посочи виновници за тежката авиокатастрофа.
Запрянов добави, че командирите трябва да вдъхват увереност и сигурност, а тези, които не я вдъхват, не са за тази работа. Той изтъкна, че всички искания за оставки към настоящия момент са спекулации. "Аз слухове и хипотези няма да коментирам, а моите решения ще бъдат в резултат на проверката на ВВС, а не в резултат на интерпретациите на един или друг командир", увери министърът на отбраната.
Като съпътстващи причини за тежката авиокатастрофа са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина за начина на при вземане на решение на извеждане на самолета във вертикалната равнина. МО не е предоставяло данни от черната кутия на друга телевизия, стана ясно от думите на полковник Петко Василев.
Упражнението, което са изпълнявали загиналите пилоти са част от програмата за подготовка L39 и те са изпълнявани многократно. За открития летателен ден не е бил изготвен комплекс от фигури, които е трябвало да бъдат изпълнени. Черната кутия е записала само параметри на полета, но не е записала какво са говорил пилотите.
Полковник Василев представи и повече информация за тежката авиокатастрофа, станала на фаталния петък 13 септември. "Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минута и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна.
В 12.30 и 13 секунда след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започна низходящо движение с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минута и 16 секунда и 12 часа 30 минута и 17 секунда, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минута и 17 секунда ситуацията е преминала в катастрофална.
От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа. Непосредствената причина е очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност. Като основна причина комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин".
glider
на 15.10.2024 в 16:07:55 #6охоо, дали катапултирането е било технически възможно следва да каже комисията. Но ако е било (т.е. катапултните кресла са били технически изправни), от това, което се публикува следва, че пилотите са имали 1,5 сек време за да осъзнаят ситуацията, да вземат решение и да го изпълнят. Това е изпълнимо (на теория) от пилоти с огромна квалификация, с поне няколко (>3-4000) часа във въздуха, дето вече чувстват всяка една ситуация с шестото си чувство ако щеш. Нашите пилоти не са такива, не по тяхна вина, пак повтарям. В такава критична ситуация правилните им действия биха били по-скоро изключение, което не се е и случило за съжаление. Още веднъж светла им памет.
oxoo
на 15.10.2024 в 14:50:48 #5А това"аварийно напускане"било ли е технически възможно,та това са били двама опитни пилота,но...."анализа"го прави производителят и извършил ремонта,нещо като "Чеира","умора на материала",на едно работещо до преди това безупречно съоръжение!
NaskoZashtoto
на 15.10.2024 в 11:43:57 #4Непосредствената причина за катастрофата е : “очевидна среща на въздухоплавателното средство със земната повърхност.” Какво невероятно прозрение!!! Явно е резултат на сложно разследване и задълбочен анализ на фактите.
glider
на 15.10.2024 в 11:03:03 #3Doko, не им връзвай кусур! Толкова си могат, какво очакваш от хора, дето стават за дръжка на микрофон, че и ги мързи да кликнат два-три пъти с мишката и да попитат чичко Гугъл поне, когато не знаят (в повечето случаи) нещо.
ddoko-doko
на 15.10.2024 в 10:55:56 #2"...неправилна оценка на височината на L39 при малък полет..." Малък полет какво означава? Малка височина знаем, но такова животно малък полет не познаваме. "Журналисти".
А иначе - 90% от всички авиокатастрофи граждански/военни са резултат от човешка грешка - била тя на земята или във въздуха.
glider
на 15.10.2024 в 10:50:35 #1Така, така, пилотите сами са си виновни! Всички други - в бяло и пърхат с крилца! Мятай на гърба на загиналите - той е широк, пък са и двама - все ще го поемат. Да, в конкретната ситуация неправилната преценка и последващи действия си е на пилотите (светла им памет), ама как се стига до тази неправилна преценка? Колко пролетени часа имат зад гърба си през тази, през миналата година? Тия дни четох някъде, че Запрянов се хвали как за миналата година имали над 100 часа, за тази - над 80. Ако това е така, това не е за хвалба, а за срамуване и е едно от обясненията за трагедията. Я Запрянов още веднъж да провери и да ни каже колко е минималното количество пролетени часове за година по стандартите на НАТО. Защото ще се окаже, че всички, подчертавам всички пилоти в нашите ВВС летят кой повече, кой по-малко под НАТО-вския минимум. И от там тръгват всички следващи беди.