След повече от два часа обсъждания депутатите от образователната комисия приеха законопроект за българския език внесен от депутатите от Атака Огнян Стоичков, който е председател на парламентарната комисия по образование и наука и Станислав Станилов.

За закона гласуваха 10 депутати, против нямаше, а 5 депутати се въздържаха.

Лютви Местан от ДПС каза, че не е гласувал тъй като законопроектът съдържа противоконституционни текстове и предупреди, че такъв закон в пленарна зала не може да влезе.

Паралелно депутатите обсъдиха и такъв законопроект внесен от депутата на БСП Любен Кoрнезов, който обаче беше отхвърлен.

Разпоредбите на приетия законопроект бяха критикувани и от левицата и от десницата. Сериозни възражения отправи Лютви Местан от ДПС."Как с българския аналог на „парламент" - Народно събрание ще образуваме израза „парламентарна демокрация", изрази недоумение Местан. Той е категоричен, че целите на закона могат да се постигнат чрез адекватна държавна образователна политика.

Професор Андрей Пантев от Коалиция за България подчерта, че трябва да има закон срещу простащината в българската реч, а не чрез закон за българския език да се паникьосваме от некнижовните фрази.

Румен Стоилов от ГЕРБ определи законопроекта като опит за държавна политика и развитие на езика ни и изтъкна, че в Израел имат закон за езика и смята че и ние трябва да имаме такъв закон.

Веселин Методиев се обяви против двата законопроекта и подкрепи становището на професор Пантев, че борбата с простащината в българската реч трябва да я правим през самите себе си в пленарна зала и навсякъде. Образователният министър Сергей Игнатов каза, че е добре да има такъв закон в България като грижа за езика и изказа мнение, че предвидените санкции може би са излишни. „Закон без санкции не е закон", отбеляза Курнезов.

Лютви Местан поиска официално информация какво е нивото на грамотност реално и посочи, че 30% от зрелостниците получават високи оценки без да са написали и едно изречение текст. Местан поясни, че при въвеждането на задължителните зрелостни изпити е станало ясно, че голяма част от явяващите се отказват да съставят текст и избират възможността тест. Той е категоричен, че именно съставянето на текст трябва да е абсолютно задължителна норма , за да получи зрелостника оценка среден 3.

Ако това направим ще сме постигнали целите на закона. Истинският проблем е във образователната система", категоричен е Местан.

В България днес е възможно да се оценява зрелост при отказ на зрелостниците да съставят текст. Проблемът е в образователната ни система, а не в законовата регулация, категоричен е Местан.