Депутатите се заеха с второ четене промени в Закона за защита на конкуренцията.

С предложените изменения и допълнения се цели повишаване на експертния капацитет и прозрачността в работата на Комисията за защита на конкуренцията, повишаване на ефективността на използваните инструменти и извършените производства, както и гарантиране на правната сигурност на предприятията.

С промените ще се осигури подобряване на взаимодействието между КЗК и други секторни регулатори, намаляване на административната тежест при оценката и разрешаването на концентрации и въвеждане на възможност за доброволно признаване на нарушения. Ще се хармонизира българското конкурентно законодателство с правото на Европейския съюз чрез въвеждане на съвременни правни институти.

С приемането на законопроекта не се предвижда закриване, сливане или създаване на нови административни структури, както и въвеждане или изменение на регулаторни режими и такси. Опозицията се обяви срещу увеличаване правомощията на регулатора, който щял да се превърне в икономическа бухалка.

Предвидена е възможност в хода на проучванията, извършвани от КЗК, да бъдат включени в работния екип външни специалисти, притежаващи професионален опит съобразно обхвата и предмета на производството. Мария Илиева от Величие изрази опасение дали те няма да злоупотребят с информация.

Предвижда се и въвеждането на т.нар. механизъм "call-in option", който дава право на КЗК при съмнения да иска уведомления при вече сключени концентрации, когато общият оборот на двете предприятия надвишава 25 млн. Лева в срок до шест месеца от сделката.

Депутатите дадоха повече правомощия на КЗК

Депутатите дадоха повече правомощия на КЗК

Народните представители гласуваха промените със 109 гласа "За", 35 гласа "против" и 35 гласа "въздържали се"

Със законопроекта се въвежда нова процедура, която започва по искане на ответна страна в производството, която е готова да признае своето участие в картел.

Предлаганите промени предвиждат възможността КЗК да извършва проверки на място и в рамките на производства по секторни анализи, подобно на извършваните проверки на място в санкционните производства.

Те обаче ще се извършват само след съдебно разрешение на Административния съд - София област, което подлежи на инстанционен съдебен контрол пред Върховния административен съд. Предложенията за изменение и допълнение на закона предвиждат и повишение на имуществените санкции при установяването на забранени практики при доставките на селскостопански продукти.

Предвижда се КЗК да може да прилага глоба в размер на 10% от оборота на търговеца за преходната финансова година, като законопроектът включва възможността КЗК да намалява размера на санкцията съгласно методи, утвърдена с приетите от нея правила.

По отношение на общата забрана за нелоялни търговски практики по веригата на доставки на селскостопански и хранителни продукти се предвижда тримесечен срок от влизането в сила на закона в полза на задължените лица, който да се използва за привеждане на заварените правоотношения в съответствие с изменението на текстовете.

Тази поправка бе приета между първо и второ гласуване от комисията.

В законопроекта е предвидено и изменение на Закона за електронните съобщения, като се създава възможност при необходимост да бъдат получени от КЗК данни от предприятията, предоставящи обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги за нуждите и целите на производствата по Закона за защита на конкуренцията.

Карадимов: Анализите на КЗК ще покажат изкривяванията на пазара за храни и лекарства

Карадимов: Анализите на КЗК ще покажат изкривяванията на пазара за храни и лекарства

По думите му те се дължат на структурни проблеми като липса на кооперативи и на производство