Депутати от "Продължаваме промяната" (ПП) отправиха сериозни обвинения към правителството относно обявената от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обществена поръчка за доизграждане на 60-километров участък от автомагистралата между Бяла и Велико Търново.
Според депутата Андрей Цеков прогнозната стойност от близо 3 млрд. лв., или около 50 млн. лв. на километър, е завишена и предполага "корупционна схема".
"Вероятно ще станем свидетели на възлагане на максимално високата цена вместо на реалистичните около 1 млрд. лв.", заяви той пред журналисти в парламента.
Цеков припомни, че в края на 2022 г. е бил сключен договор за друг участък от тази магистрала - 76 км на стойност 1,5 млрд. лв., което прави 20 млн. лв. на километър. Дори с отчитане на инфлацията от 30%, реалистичната стойност на новата поръчка би трябвало да бъде около 25-26 млн. лв. на километър, а не двойно повече, смята депутатът.
"Това означава, че 1,5 млрд. лв. от парите на българските данъкоплатци ще бъдат разходвани по непрозрачен начин", добави той.
Критика беше отправена и към начина на възлагане на поръчката - 60% от оценката ще бъде формирана на базата на цената, а 40% на техническите параметри. Според Цеков разумният подход би бил първо да се възложи само проектирането, а след това на база подробен технически проект да се проведе прозрачна процедура за строителството.
Съпредседателят на ПП Кирил Петков също коментира темата, като предупреди, че ако управляващото мнозинство продължи да разчита на подкрепата на Делян Пеевски, "ще падне скоро".
"Какво означава 25 млн. лв. надбавка на всеки километър? В този бюджет отпадна ремонтът на паметника Шипка - за по-малко от 1 км от тази надбавка той можеше да бъде поправен. Липсват 25 детски градини в София - за по-малко от 8 км от тази надбавка всички можеха да бъдат построени. А за 300 км можехме да осигурим нови сензори за децата с диабет", заяви Петков.
Той призова регионалния министър Иван Иванов и премиера Росен Желязков незабавно да проверят ситуацията в АПИ и да предприемат необходимите действия.