Институтът за пътна безопасност пита министрите на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, Гроздан Караджов, Иван Шишков и Андрей Цеков кой и защо излъга за АМ "Хемус".
От ИПБ посочват, че публичните изяви на всеки от четиримата съдържат твърдението, че на АМ "Хемус" има извършени незаконни строителни дейности.
През 2021 г. тогавашният ресорен министър Виолета Комитова убеждава, че на магистралата е установено от ДНСК строителство без одобрени инвестиционни проекти и без издадено разрешение за строеж. Констатирано е, че се извършват строително-монтажни работи, включително изкопи, насипи, пътни легла и съоръжения на участъци 4 и 5 на АМ "Хемус", която е строеж първа категория. Тези дейности са извършени в имоти държавна, общинска и частна собственост, за които производствата по отчуждаване не са приключили към датата на проверката. Твърди се, че са извършени проверки на място и нарушенията дори са заснети с дрон. През септември 2021 г. Комитова дори дава специална пресконференция по темата. В тази връзка арх. Влади Калинов в качеството си на директор на ДНСК обявява, че дирекцията е издала протоколи за извършено определено незаконно строителство на лотовете 4 и 5 от АМ "Хемус", поради което е освободен и директорът на РДНСК-Ловеч.
В същия дух продължава следващият министър на МРРБ Гроздан Караджов, при чието управление ДНСК през декември 2021 г. и януари 2022 г. стартира наказателна процедура, като тогава са връчени актове за административни нарушения на Автомагистрали ЕАД и строителните компании, с които дружеството има сключени договори за участъците 4 и 5 от АМ "Хемус", отбелязват от ИПБ. Също по негово време през юни 2022 г. ДНСК издава общо 11 наказателни постановления за установеното незаконно строителство в участъците 4 и 5 на магистралата. Така наложените санкции с тези актове се обжалват и се отменят от съда.
Следващият министър Иван Шишков настоява пред обществеността, Министерския съвет и парламента, че на АМ "Хемус" се строи незаконно. През май 2023 г. той заявява: "Между 20-25% от лот 4 и частично лот 5 на магистрала "Хемус" са построени незаконно. Затова трябва да бъде намерен законов механизъм да се реши въпросът с установеното досега незаконно строителство". Според министъра най-важното, което спешно трябва да бъде узаконено, е строителството на лот 4 на "Хемус", защото в противен случай то не може да бъде продължено. Като дори работи активно за законови промени по два варианта - търпимост и узаконяване, с цел да спасява незаконното строителство на магистралата. В този период през декемри 2022 г. бъдещият министър и към този момент депутат от ПП-ДБ Андрей Цеков заявява: "Строителството по АМ "Хемус" и по всички договори за текущ ремонт и поддръжка е осъществявано без проекти, без разрешение за строеж, без строителен надзор. Големият проблем на държавата е как да въведе в експлоатация незаконно строителство на стойност милиарди и как да го разплати". След като заема поста министър обаче, Андрей Цеков прекъсва напъните на Шишков да спасява и амнистира незаконното строителство, изтъкват от ИПБ. Според Цеков с този проект на Шишков може да бъде отворена кутията на Пандора. По този начин темата за незаконното строителство на АМ "Хемус" при министър Цеков постепенно замира.
От Института отбелязват, че като финал на сагата за незаконното строителство на АМ "Хемус" настоящият министър на МРРБ Иван Иванов издава разрешение за строеж за част от "проблемния" лот 4 на магистралата. Това провокира изслушване на регионалния министър в Народното събрание през февруари тази година, където той заявява: "Съгласно практиката на ДНСК и документите, които аз съм установил, нито за този участък, нито за който и да е друг от магистрала "Хемус" не е констатирано незаконно строителство съгласно ЗУТ и няма издаден констативен акт за такова строителство и за спирането му нито по време на служебното правителство, нито по време на редовните кабинети!".
Като капак на 4-годишното внушение за незаконно строителство, налагано най-вече от страна на министрите от служебните кабинети на президента Радев - Комитова и Шишков, настоящият министър тегли чертата на спекулацията, като показа протокол от 2021 г., според който зам.-министър на Виолета Комитова е взел въпросните записи от дрона, с който се твърди, че е заснето незаконното строителство, и не ги е върнал в министерството. Не става ясно и къде са протоколите на ДНСК за извършено незаконно строителство на лотовете 4 и 5 от АМ "Хемус", които министър Виолета Комитова и директора на ДНСК Влади Калинов твърдят, че са издадени през 2021 г.
В тази връзка ИПБ пита Комитова, Караджов, Шишков и Цеков защо са заблуждавали институциите и хората, че на АМ "Хемус" се строи незаконно.
"Това опит да оправдаете собственото си бездействие ли е? Това бездействие не е ли престъпно? Това не е ли саботаж срещу национален обект, какъвто е АМ "Хемус"? Това активно четиригодишно мероприятие не представлява ли заплаха за националната сигурност? Дали изчезналите записи от дрона не се намират в някой от тези бивши министри, който е бил и зам.-министър в МРРБ?", питат още от Инситута и настояват за отговори.