Законно строителство означава строителство след разрешение за строеж, всякакви други форми на строеж са незаконно строителство. Повече от хората се интересуват да имат път и не ги интересува колко е законно и колко е незаконно, но това е важно, за да може да има контрол върху качеството. Това засяга и безопасността на пътищата. С такъв анонс служебният министър на регионалното строителство Виолета Комитова представи проверката, извършена по нейна заповед на строителството на АМ "Хемус".

Конкретният повод за цялостната проверка е установеното незаконно строителство на пътен възел на отсечка 6, а след това и сигнал от Държавно горско стопанство за незаконни насипи и увредени 79 дка гора.

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

За "Хемус" държавата е платила 71% от цената на целия обект, а е получила като изпълнение 5% от него

Резултатите от проверката представи директорът на ДНСК арх. Влади Калинов.

Участъците 1, 2 и 3 имат одобрен подобрен ПУП, приключили отчуждителни процедури, одобрен инвестиционен проект и имат издадени разрешения за строеж. Това са участъците, в които в момента се строи.

Участъците 4, 5 и 6 на "Хемус" имат одобрен ПУП, но нямат обаче приключило отчуждаване навсякъде, някъде процедурите са в ход. Нямат одобрени инвестиционни проекти и няма издадено разрешение за строеж.

Участъците 7, 8 и 9 нямат одобрени ПУП, нямат отчуждителни актове, нямат одобрени инвестиционни проекти и разрешения за строеж. В тези участъци няма и избрано трасе, като на места то ще трябва да се променя или да се издава нов ОВОС. Като пример Влади Калинов посочи място, където проектното трасе минава в близост до военнопромишлено складове, където се съхранява оръжие.

За лот 4, 5 и 6 от "Автомагистрали" ЕАД не са представени одобрени проекти и разрешения за строеж. В ДНСК имат два основни договора от АПИ за финансиране на цялото трасе на магистралата. Те са сключени между АПИ и "Автомагистрали" ЕАД. По информация на "Автомагистрали" те биха могли да изпълнят 3 км магистрала за една година.

В ДНСК има представени договори, които АПИ е сключила с проектанти, които обезпечават проектирането на трасетата на магистралата, договори за независим строителен надзор, около 10 договора, сключени с различни фирми, които изпълняват различни видове строежи по магистралата, уточни архитект Калинов. Всичко останало би трябвало изпълнител да бъде от "Автомагистрали", а всички останали сключени договори, които носят големите суми са договори са две различни споразумения - наем на луксозна техника и доставка на материали.

Незаконното строителство следва да бъде спряно, а на лотовете 4, 5 и 6 строителството не е разрешено. В участъци 4, 5 и 6 се строи от незнайно кой и незнайно по какви разрешително.

Илюзия е, че се строи каквото и да било, коментира и зам.-шефът на ДНСК Иван Шишков.

Николай Нанков знаел за строежа на всички отсечки по АМ "Хемус"

Николай Нанков знаел за строежа на всички отсечки по АМ "Хемус"

Под 35% били платените аванси на "Автомагистрали"

В момента се обмисля как изобщо да продължи строителството на АМ "Хемус", призна Виолета Комитова. Тя постави на преден план проблема със законността, тъй като ако едно строителство е незаконно, то няма никакъв контрол и отговорност за качеството.

Бяха дадени и два примера: На места има извършено строителни дейности без разрешение, без договор. Става въпрос например за изгребване на земни маси и съответно за засипване на трасе със скални маси. В първия случай именно заради незаконността тази земя е била изхвърляна в близката гора - съответно гората е съсипана. Във втория случай - няма никаква информация скалната маса, с която се изгражда основата на трасета, от какво качество е и дали няма след полагането на асфалта магистралата да се нагъне. И в двата случая липсват договори, липсва контрол.

"Това е сигурна гаранция за финалния продукт, който няма да е качествен. Това усещаме с колите си и виждаме с очите си нередностите по пътищата", коментира Виолета Комитова.

Виолета Комитова е изумена е от това, че самите собственици на земите, където се извършват тези строителни дейности не са сигнализирали институциите.

675 млн. дала държавата за участъци на АМ „Хемус“, за които нямало разрешение за строеж

675 млн. дала държавата за участъци на АМ „Хемус“, за които нямало разрешение за строеж

Няма да се спира строителството на АМ „Хемус“, уверява служебният кабинет

Освен това тя посочи и че строим най-скъпите магистрали и даде пример с Полша, където строителството е на стойност от 7 до 17 млн. на километър - у нас АМ "Хемус" е твърдо 17 млн. на километър. "Всички вие сте участвали в парите за това строителство през парите от държавния бюджет и всички ние трябва да имаме високи изисквания за качеството", подчерта Комитова.

"Много странни обстоятелства са навързани в една цяла тема", притеснена е Комитова.

42% от държавните пари за инфраструктура раздал кабинетът „Борисов“ 3 без обществени поръчки

42% от държавните пари за инфраструктура раздал кабинетът „Борисов“ 3 без обществени поръчки

Това е един начин да се харчат парите на данъкоплатеца, да се дадат на "наши фирми"

Безобразията на "Хемус" са пълни, за това правим ремонт на ремонтите, възмутена е Комитова. Тя обясни и че при такова незаконно и неизрядно строителство няма от кого да се търси отговорност и да се искат гаранции, а качеството е рязко влошено.

В нормалното строителство има разрешение за строеж, има път и най-важното е основата за пътя. Ние виждаме набразден асфалт, защото основата не е направена както трябва. За това ние често се сблъскваме с ремонти на ремонтите, изтъкна Комитова.

"Когато построим една нова магистрала, тя има гаранция до 10 години. Ако до 10 години се набразди повърхността, който е изпълнявал полагането на асфалта, има ангажимент да поправки дефектите. Незаконното строителство с анонимни строители водят до набраздяване на асфалта", категорична бе Комитова.

По думите ѝ милиард и половина са дадените пари за "Хемус" предварително и да се откриват такива безобразия е недопустимо. Всеки, който е сторил къща, навес, басейн ходи няколко години по институциите, докато се сдобие с разрешение за строеж, а важен обект за държавата, който е и супер скъп, не може да се прави по този начин, изтъкна още Комитова.

Комитова определи като лъжа твърденията в медийното пространство, че служебното правителство спира строителството на автомагистрали. Истината за срока на "Хемус" е следната - до 2024 ще се завършат отсечките 1, 2 и 3 с обща дължина от 51 км. Следващите участъци предстои да бъдат строени, а те не са започнати все още, категорична бе Комитова.

От ГЕРБ питат "Строи ли се АМ Хемус?" и отговарят: "Не, нищо не се строи..."

От ГЕРБ питат "Строи ли се АМ Хемус?" и отговарят: "Не, нищо не се строи..."

В МРРБ настъпил тотален хаос, тотална безпътица и тотално безсилие

Припомняме, голямото обещание на правителството на ГЕРБ бе строежът на АМ "Хемус", като дори лично лидерът на партията Бойко Борисов миналата година заяви, че ще се оттегли от политиката, когато построи магистралата. След встъпването в длъжност на служебното правителство обвиненията към него бяха, че е спряно строителството на АМ "Хемус", като миналата седмица дори Борисов направи "инспекция" именно на строителството и този път не видя "работни пчелички", които строят в пандемия. Към служебното правителство имаше и обвинения, че парите, които били отделени за "Хемус" са взети, а предишното ръководство на "Автомагристрали" обяви, че строителството спира.