8 милиарда и 696 милиона в периода от 1 януари 2019 г. до 30 април 2021 г. са раздали държавните дружества за изпълнение на обекти, без да бъдат възложени обществени поръчки, т.е. директно договаряне с фирмите-изпълнители без конкуренция. Това каза на брифинг след заседанието на Министерския съвет министърът на икономиката Асен Василев.

Общо за периода от две години и половина държавните компании са дали над 20 милиарда лева за строителство и ремонт на обекти, като само 11.7 милиарда от тях са отпуснати след процедури с обществена поръчка.

Това е един начин да се харчат парите на данъкоплатеца, да се дадат на "наши фирми" без обществена поръчка. Тази сума от 8,7 милиарда - това са пенсиите за 9 месеца, възмущава се финансист номер едно. "Ако спрем тези течове, пари ще има за всичко - и за пенсии, и за образование, и за здравеопазване, и за пътища. Но парите трябва да се харчат ефективно, целесъобразно и законосъобразно", добави той.

АПИ: Пари за ремонти няма

АПИ: Пари за ремонти няма

АПИ ще търси отговорност за поддръжката на камерите и от "Капш трафик Солюшън"

Освен това масов бил случаят дадена инхаус поръчка да се възлага на дадена фирма по цена, която самата фирма предлага, без реална оценка дали работата реално струва толкова.

Като пример за подобни злоупотреби министърът на икономиката Кирил Петков за пореден път посочи 630-те милиона, дадени за ремонт на язовири, от които само 10 готови, и то с цени на материали и транспорт два и пет пъти над пазарните.

Регионалният министър Виолета Комитова пък посочи като порочен пример парите, дадени за строителство за АМ "Хемус", където 796 млн. са дадени авансово на няколко фирми под формата на директно договаряне, като всяка фирма получавала толкова, каквато оферта е дала. Доникъде не били стигнали работите и по укрепване на 85-те свлачища, от които е готово само едно, а до края на договорите с фирмите имало 5 месеца.

За да се спрат тези порочни практики управляващите са амбицирани да променят нормативната база и указанията за работа на агенцията за обществени поръчки. Освен това парите, които вече са предвидени за инхаус поръчки, ще бъдат върнати в бюджета, като ще бъдат отново отпуснати след процедури по обществени поръчки, на които да има конкуренция.

Строежът на АМ "Хемус" няма да продължи, притеснен Гаджев

Строежът на АМ "Хемус" няма да продължи, притеснен Гаджев

ГЕРБ питат как ще се харчат средствата, предвидени за магистралата

Няма обаче да бъдат спирани проекти, които вече са започнати, категорични са управляващите. Конкретно работата по АМ "Хемус" няма да бъде спирана, каквито обвинения дойдоха от страна на бившите управляващи от ГЕРБ, категоричен е Василев. Оттук нататък обаче всичко щяло да бъде прозрачно, обещават от служебния кабинет.

Борисов да не отправя обвинения, а да каже нормално ли е 8,7 милиарда да бъдат дадени без поръчки, отправи апел към бившия премиер говорителят на служебния кабинет Антон Кутев.

И Сметната палата: „Автомагистрали“ са преотдавали дадени й поръчки

И Сметната палата: „Автомагистрали“ са преотдавали дадени й поръчки

Одитът ще бъде изпратен на прокуратурата по нейно искане

По същество инхаус поръчките не са незаконни, но следва да се правят само при изключително тесни и специфични случаи, а не масово, посочиха още управляващите. Така те отговориха и на обвинението на ГЕРБ, че точно с инхаус поръчка за купили допълнителните машини за гласуване. Василев посочи, че така и се прави въпросния инхаус - държавата с пряко възлагане от производителя и през държавна фирма каквото е "Информационно обслужване".