Кризата около нидерландско-китайската компания Nexperia, производител на ключови микрочипове, ескалира, привличайки вниманието на Нидерландия, Китай и европейските автомобилни производители.
На 30 септември нидерландското правителство в оставка пое контрол над Nexperia, прилагайки рядко използвания "Goods Availability Act". Решението е мотивирано от опасения за "сериозни управленски пропуски" и рискове, свързани с прехвърляне на технологично ноу-хау на китайската компания-майка Wingtech Technology.
На 7 октомври 2025 г. нидерландксият съд по търговски дела — Enterprise Chamber към Апелативния съд в Амстердам — постанови решение, с което отстрани китайския главен изпълнителен директор на Nexperia, Джан Сюеджън (Zhang Xuezheng), от ръководството на компанията.
Мярката бе предприета след като нидерландското правителство пое контрол върху компанията на 30 септември, позовавайки се на Закона за наличност на стоки (Goods Availability Act) — инструмент, използван изключително рядко и предназначен за защита на националната сигурност и критичните технологии.
Решението бе мотивирано от "сериозни управленски пропуски и риск от прехвърляне на стратегическо ноу-хау към Китай", според съобщение на Министерството на икономиката в Хага.
Съдът нареди всички гласове по акциите на Nexperia, които се държат индиректно от китайската компания-майка Wingtech Technology, да бъдат временно поставени под контрола на независим администратор, назначен от холандските власти.
Джан Сюеджън бе отстранен както от борда на директорите, така и от оперативното ръководство на холандското подразделение.
На негово място бе назначен временен нидерландски директор с решаващ глас, който да гарантира, че решенията на компанията няма да бъдат повлияни от външен натиск.
Последствията от този акт са остри. Китай реагира, налагайки забрана за износ на готови компоненти и възли на Nexperia от своя територия. Европейските и японските автомобилни производители сигнализират за риск от прекъсване на доставките на важни диоди и транзистори, които Nexperia осигурява в големи количества. В резултат на това китайските инвеститори започват да отправят запитванаия към компаниите с европейски поделения за рисковете от подобни намеси.
Нидерландският министър на икономиката е провел разговори с китайския търговски министър, за да се опитат да намерят решение на задънена улица, но до момента не е постигнат пробив. Тази ситуация поставя стратегически въпрос за индустриалния суверенитет на Нидерландия и Европа: дали икономиката може да разчита на външни собственици в критични технологични вериги? Анализаторите предупреждават, че Европа е "заклещена между САЩ и Китай", без реална автономия.
От китайска страна, действията на нидерландските власти се възприемат като сигнал, че европейските държави могат да предприемат ограничителни мерки срещу китайски компании, което увеличава недоверието и може да доведе до ответни действия. За автомобилната индустрия, Nexperia е основен доставчик на стандартни чипове за Европейския съюз и Япония и всяко прекъсване на доставките може да окаже негативно влияние върху производството.
В бъдеще Нидерландия и Китай се очаква да продължат преговори относно износните ограничения и статуса на Nexperia, като срокът остава неопределен. Автомобилните производители в Европа ще търсят диверсификация на доставките и алтернативи на чиповете на Nexperia, но засега без особен успех.
И Китай, и ЕС усещат натиск да изградят по-устойчива технологична верига, независима от влиянието на САЩ и потенциални блокади заради националната сигурност.
Битката за контрола върху Nexperia се е превърнала в символ на новата технологична надпревара, показвайки как икономическите решения вече имат значителни геополитически измерения.
USD
CHF
EUR
GBP
dimitar-dimitrov-Lr8W7Yy2
на 28.10.2025 в 00:44:03 #6То не че автомобилната индустрия в Европа е процъфтяваща. Ама сега всички ще карат таралясници на доизживяване като в Българив. Или ще ходят пеш за да не затоплят планетата
projekt
на 27.10.2025 в 23:34:57 #5Поредното доказателство че Европа не е коректен и надежден партньор..... А приказките че сега вместо в Китай ще започне производство в Европа..... Са не смешни ами....бих казал глупави Тя Европа ако можеше да произвежда чипове щеше да го е направила преди години. Европа, нидерландската компания, произвежда машини и държи лицензите. Европа не може да произвежда чипове. Европа няма заводи за чипове, Европа няма обучени десетки хиляди хора които да произвеждат чипове, Европа няма суровини. То в САЩ няма, а какво остава за въшкава Европа. Отделно цените на енергията са такива че няма кой да ги плати тия чипове. А както правилно отбеляза Bravebg с проблемите на Хуавей, в момента отново поставя стандарти и високо качество. При часовниците са номер едно. Последните години телефоните им са номер едно при камерите според американски компании за тестове. Преди няколко дни излезе че според Time последния телефон на Хуавей е номер едно. "западно" списание го твърди. Не го твърди някое руско списание в Сибир. Новите модели на Хуавей излизат с нови модерни чипове, изкуствения интелект на китайската компания консумира много по малко енергия..... Китай държи половината заявки за нови петенти от последните няколко години..... А ние тук се "притесняваме" за Китай. Китай от години не копира и краде, а създава. САЩ създават 60-70 % от това което създава Китай, а Европа.... Европа.... Европа създаде капачка която може да ти извади очите докато пиеш.
bravebg
на 27.10.2025 в 23:13:31 #4ВълкСчадъР на 27.10.2025 в 21:34:16 Че те така или иначе не са виждали машини от една петилетка поне.... удара по Хуавей когато беше
а така като гледам Хуавей пак кърти класациите
ВълкСчадъР
на 27.10.2025 в 21:34:16 #3Това да, ама повече няма да видят машини , и пак само ще прроизвеждат играчки и дрънкулки
bravebg
на 27.10.2025 в 21:16:20 #2ВълкСчадъР на 27.10.2025 в 19:55:09 Много дълги са ти обясненията.... с две думи китайците го им го набиха отзад и без вазелин на либерастите...
ВълкСчадъР
на 27.10.2025 в 19:55:09 #1За нискоинтелигентните хлебарки в този форум , ето това става : Чиповете се произвеждат смашини на холандската АСМЛ в Китай. Оризарите започват да въртят номерца и от тези чипове ПРОДАВАТ на ватниците Кашкаваладжиите казаха , не край ние си я вземаме обратно Но вепроизведената продукция в Китай си остава там Ще отнеме малко време да се произведат чиповете в ЕС , от което следва че ще се прецака за малко ойрогейската автомобилна индустрия Изводът - НИКОГА повече НИКАКВИ мачини на оризарите