Назначаването на Цецка Цачева в Министерството на правосъдието е знак за липсата на промяна, но е добър пиар в Европа. Това коментира преподавателят по конституционно право Атанас Славов пред БНР.

Фактът, че над Цецка Цачева ще има надзорник - вицепремиер, който на практика ще отговаря за съдебната реформа, ни казва, че реформа няма да има. Ще се опитваме някакви организационни и технически мерки да ги представяме като реформа навън, допълни Славов.

Служебното правителство не допринася особено за изпълняване на управленските задачи, които има едно правителство. Според преподавателя по конституционно право Атанас Славов, е отминало времето на служебното правителство по начина, по който то е дефинирано в Конституцията.

Цачева мотивирана за ускорена съдебна реформа

Цачева мотивирана за ускорена съдебна реформа

Иска и бързо антикорупционно законодателство

Неговото съществуване сега е нелогично, за разлика от началото на прехода, смята юристът. Според него проблемът е институционален.

Вече имаме натрупана практика с 5 служебни правителства и един сериозен анализ, ако бъде направен, ще видим, че има няколко проблема и на първо място е носенето на политическа отговорност, каза Славов.

Атанас Славов даде за пример казуса със законопроекта, който въвежда тримесечна уседналост в гласуването за национални избори.

"Никой не пое реална отговорност за този скандален законопроект - нито служебният министър на правосъдието, нито министър-председателят. Президентът с половин уста пое отговорност. Ето такива рискове съществуват в служебното правителство просто защото отговорността е размита", заяви Славов.

Не служебно правителство трябва да ни вкарва в Еврозоната, предупреди Горанов

Не служебно правителство трябва да ни вкарва в Еврозоната, предупреди Горанов

Моментът не е подходящ

Според него, проблем на конституционно ниво няма. По Конституция правителството може да внася законопроекти. На практика е ограничено от факта, че няма през по-голямата част от времето действащ парламент.

Там е работата обаче, че ако сега, отивайки си, служебното правителство беше внесло законопроект, нямаше да има парламентарно мнозинство, което да го подкрепи.

Ако имаме проблем в честността на изборите, това не е заради наличието или отсъствието на служебно правителство, категоричен е Славов.

Така, както е дефинирано в момента, служебното правителство функционира не просто като техническо, а като президентско правителство. Това по особен начин означава, че прекъсваме нормалната парламентарна логика на управление на държавата и изведнъж цялата изпълнителна власт минава в ръцете на президента. Това е отстъпление от принципа, заложен в самата Конституция, на парламентарното управление и това е най-същественият проблем, смята юристът.

Той предлага няколко начина за преодоляване на този конституционен проблем да се преодолее поне по няколко начина.

Първият е отиващото си редовно избрано правителство да бъде преназначавано като служебно.

Вървим към служебно правителство, обяви Плевнелиев

Вървим към служебно правителство, обяви Плевнелиев

В понеделник той връчва мандат на ГЕРБ, след това на БСП и ДПС.

Вторият е, отпадане фигурата на служебното правителство. Тогава правителството в оставка да продължи да изпълнява функциите си до произвеждане на избори и избор на ново правителство, както когато имаме нормален парламентарен цикъл и не настъпва някакво бедствие от това, предложи Славов.

Формата на парламентарно управление трябва да има възможност парламентът да бъде разпускан по инициатива на министър-председателя и на парламентарното мнозинство, заяви конституционалистът.

Славов изтъкна, че у нас до служебни кабинети по-често се е стигало след оставки, отколкото след вот на недоверие. Според него кабинетът може да събере конституционно мнозинство за такава промяна и не е необходимо да се свиква Велико народно събрание.