Депутатите приеха на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. Със законопроекта се предвижда създаване на държавно предприятие с цел ускоряване реализацията на стратегически инфраструктурни проекти, като автомагистралите „Струма", „Хемус" и „Черно море".
Създаването на предприятието ще доведе и до ефективно и ефикасно усвояване на безвъзмездните финансови помощи от Кохезионния фонд и Европейския фонд за регионално развитие на Европейския съюз, предназначени за финансиране чрез Оперативна програма „Транспорт" на пътни проекти от трансевропейските транспортни мрежи, преминаващи през Република България, и на приоритетни пътни проекти с национално значение.
Промените се налагат и във връзка с препоръката на Европейската комисия за повишаване на административния капацитет, която е предвидена в годишния доклад за изпълнение на оперативните програми от 14 януари 2010 г. Докладът препоръчва още: ускоряване подготовката на проекти; разработване на нови модели за управление на проекти; заздравяване на сътрудничеството с JASPERS.
Имайки предвид препоръките в посочения доклад на Европейската комисия и добрите европейски практики при подготовката, управлението и изпълнението на големи проекти, се предлага създаване на строго специализирано държавно предприятие.
Това предприятие ще осъществява единствено и само управлението на проекти, свързани с изграждане на приоритетни пътища с европейско и национално значение. Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" ще бъде със статут на държавно предприятие по Търговския закон.
Предмет на дейност на компанията е проектиране, изграждане, поддържане и ремонт на автомагистралите „Струма", „Хемус" и „Черно море". В предмета на дейност на предприятието са включени всички дейности, необходими за реализиране на проектите, и управлението след изграждане и въвеждане в експлоатация на автомагистралите.
Действащият Закон за пътищата възлага разработването на проект на дългосрочна стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика на Агенция „Пътна инфраструктура", а министърът на регионалното развитие и благоустройството осъществява държавната политика за развитието на пътната инфраструктура съвместно с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
С предлаганите изменения се предвижда министърът на регионалното развитие и благоустройството да разработва проекта на дългосрочна стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика, в което ще бъде подпомаган от агенцията.
С оглед възможността за осъществяване на пряк и ефективен контрол върху дейността на предприятието и агенцията министърът на регионалното развитие и благоустройството ще утвърждава програма на агенцията и на предприятието за управление на пътищата и развитие на пътната инфраструктура в съответствие с приетата от Министерския съвет стратегия за развитие на пътната инфраструктура и годишните планове на агенцията и на предприятието за изпълнение на програмите им.
Със законопроекта се цели ускоряване процеса на изграждане на значими за обществото обекти и своевременно усвояване на средствата от фондовете на Европейския съюз.