Липсата на кворум за малко да провали петъчното пленарно заседание.
Депутатите направиха неуспешен опит за регистрация.
В зала се оказаха 104 народни представители при необходими 121 и това наложи парламентарните секретари, заедно с квесторите, да преброят депутатите в пленарна зала.
Едва след 15-минутна почивка достатъчно народни представители успяха да се съберат в пленарна зала.
Заместник-председателят на парламента Димитър Главчев откри пленарното заседание, след като в зала се събраха 121 депутати.
Народните избраници започнаха работа по промените в Закона за професионалното образование и обучение.
За обсъждането в пленарна зала е и министърът на образованието и науката Меглена Кунева.
Основна цел на законопроекта е да се синхронизира училищното професионално образование и обучение с цялостната система на предучилищното и училищното образование, обясни председателят на ресорната комисия в законодателния орган Милена Дамянова.
Със закона се правят промени в изискванията при обучение за придобиване на професионална квалификация, за ученици и лица, навършили 16 години – входящо минимално квалификационно равнище, продължителност на обучението и изходящо минимално образователно-квалификационно равнище.
Заличават се професионалните училища и центровете за квалификация на обучаващите, каза Дамянова. В същото време с промените се урежда статутът, условията и редът за откриване, закриване и преобразуване на професионалните колежи.
Определени са целите, характеристиките и видовете професионална подготовка. Променя се съотношението на теоретичното и практическото обучение в полза на практическото, в т.ч. и обучение в реална работна среда, обясни още Милена Дамянова. Урежда се завършването на професионално образование и обучение и документите, които ще се издават при придобиване на средно образование в съответствие с разпоредбите на Закона за предучилищното и училищното образование.
Регламентира се редът за издаване на документите за придобита професионална квалификация, издавани от професионалните колежи и центровете за професионално обучение, както обясни шефката на образователната комисия. Предвижда се издаването от министъра на образованието и науката на наредба за организацията и провеждането на държавните изпити за придобиване на професионална квалификация.
Разширяват се правомощията на министъра на образованието и науката относно поддържането на публичен регистър на професионалните колежи и осъществяване на контрол върху дейността им, каза Милена Дамянова.
Националната агенция за професионално образование и обучение се задължава да поддържа електронна система на документите, издавани от центровете за професионално обучение.
Също така допълват се функциите на общините при откриването, преобразуването и закриването на общинските професионални гимназии и колежи, както и назначаването на директори на тези училища.