Аминистрацията на кмета на София Васил Терзиев иска от Столичния общински съвет да одобри проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП), който отключва довършването на бул. "Тодор Каблешков" и е ключов участък от Третия градски ринг на София.

"Ако Общинския съвет вземе решение и подкрепи нашето предложение, това ще е стратегически пробив в развитието на транспортната инфраструктура на София, с пряко отражение върху облекчаването на трафика, свързаността на южните квартали и реализацията на Третия градски ринг", изтъкна главният архитект на София арх. Богдана Панайотова.

Вече са изградени над 95% от трасето на булеварда - между бул. "Черни връх" и ул. "Луи Айер". Липсата на финално одобрение на регулацията обаче блокира завършването на строителството и въвеждането му в експлоатация.

Жителите на "Кръстова вада" протестират заради ремонта на бул. "Тодор Каблешков"

Жителите на "Кръстова вада" протестират заради ремонта на бул. "Тодор Каблешков"

Причината е, че се образуват огромни задръствания

Панайотова се надява, че общинските съветници ще подкрепят с действия декларираната ангажираност за развитието на града. По нейни думи предложеният ПУП може да гарантира завършването на булеварда до 7-8 месеца.

"В противен случай софиянци трябва да знаят, че следващите години незавършеният булевард ще остане проблем, за който отговорност ще носят онези, които са отказали да работят в интерес на софиянци", изтъкна арх. Панайотова.

Общинския съвет трябва да реши дали да одобри изменение на ПУП, който включва актуализиране на уличната регулация, съобразено с реално изграденото трасе и габарит на булеварда и обособяване на нов урегулиран поземлен имот "за озеленяване", с цел осигуряване на достъп и функционална връзка с уличната мрежа, както и разпореждане за предварително изпълнение по чл. 60 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), предвид значимия обществен интерес и необходимостта от предотвратяване на забавяне на изпълнението на проекта.

Панайотова посочи, че разпореждането за предварително изпълнение означава, че Столичната община ще може да приложи устройствения план незабавно, включително отчуждаване, достъп, строителство и въвеждане в експлоатация, дори ако бъде обжалван. Това ускорява реализацията на проекта и предпазва обществото от вреди, причинени от съдебни или административни забавяния.

Тя изтъкна, че рисковете от забавянето са големи, като загуба на вложен публичен ресурс, правна и техническа невъзможност да се ползва завършената инфраструктура от софиянци, затруднения за живеещи в близост и работещите в района.

Отвориха за движение кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Тодор Каблешков" в София

Отвориха за движение кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Тодор Каблешков" в София

От днес трафикът в участъка се извършва в две пътни платна двупосочно

Предложението на администрацията на кмета на София е и в изпълнение на влезли в сила съдебни актове на Върховния административен съд, които задължават Столичната община да изменени регулацията, в съответствие с Общия устройствен план и Закона за устройство и застрояване на Столична община (ЗУЗСО).

Отбелязва се, че завършването на строителството на булеварда от СО ще осигури инфраструктурна връзка с бул. "Филип Кутев" като част от цялостния транспортен коридор на Третия градски ринг и ще подобри безопасността, мобилността и достъпността в южните райони на града - включително за частни имоти, обществени сгради и пешеходни зони.

Третият градски ринг е от първостепенно значение за транспортната свързаност и придидвижването в София.

Реализацията на бул. "Тодор Каблешков" е обвързано и с изградения до момента бул. "Филип Кутев", който е продължение на бул. "Тодор Каблешков", в участъка от бул. "Черни връх" до бул. "Симеоновско шосе".

Строителството се блокира заради частен имот, който не е бил отчужден при старта на строителството на булеварда при предишното управление. Процедурата за изкупуването му е от 2021 г., когато тогавашният кмет е обявил принудително отчуждаване. Собственикът на имота не се е съгласил с предложената сума и отчуждаването не е извършено. Причина за блокирането на строителството и въвеждането в експлоатация е неуредена процедура по отчуждаване на частен имот, засегнат от трасето. Принудителното отчуждаване е обявено още през 2021 г. от предишната общинска администрация, но не е финализирано поради несъгласие на собственика със сумата за обезщетение. Без това последно решение на Общинския съвет Столичната община не може да завърши строителството, въпреки че трасето е почти изцяло изградено.

Община и собственик се споразумяха за пробива на столичния булевард "Тодор Каблешков"

Община и собственик се споразумяха за пробива на столичния булевард "Тодор Каблешков"

Предстои да се извърви процедурата