Над 3 километра зелена велосипедна алея ще свързва бившата гара "Пионер", със зала "Арена Армеец" до ВТУ "Тодор Каблешков". Това стана ясно при представянето на проекта за изграждането на Зеления ринг в София на пресконфернеция на столичния кмет Йорданка Фандъкова, транспортния министър Росен Желязков и главния архитект Здравко Здравков.

Целта на проекта е да бъде използвано трасето на излязлата от експлоатация ж.п. линия за развитие на веломрежата на София. От началото на велоалеята в район "Слатина" до гара "Пионер" трябва да бъдат създадени велосипедни връзки за зала "Арена Армеец", Софийският метрополитен" и велосипедната мрежа на Борисовата градина. Дължината на велоялеята е 3152 кв.м., а общата площ на новопредставения зелен коридор е 61965 кв.м.

По думите на Фандъкова Зеленият ринг е най-ключовият проект за изграждането на София като зелен град. Проектът е труден за реализация и изисква цялостната координация с Министерство на транспорта и Нациоанална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), уточни тя. 

Фандъкова иска територията, включваща Зеления ринг - от бившата гара "Пионер", столичната улица "Самоковско шосе", "Тинтява" и стигаща до ВТУ "Тодор Каблешков" да бъде предоставена на Столична община след приемане на Подробнния устройствен план. Тя има уверението, че безвъзмездно ще бъдат придобити терените, защото това е изключително важен приоритет за града.

"Това е първият участък от Зеления ринг, който Столична община иска да изгради. Целта, на който е всички квартали през които минава проектът, да имат връзка с парковете на града. Проектът е изключително интересен за развитието на столицата като зелен град", акцентира столичният кмет.

Фандъкова увери, че проектът ще бъде изпълняван поетапно през годините, а дали ще се търси допълнително финансиране, ще стане ясно по натам. 

Транспортният министър Росен Желязков коментира, че се изготвя ПУП като тепърва предстои процедурата и по неговото приемане. Когато планът влезе в сила, Министерският съвет ще вземе решение, което да отнеме имота от НКЖИ и да го предостави безвъзмездно на Столична община.

Става въпрос за повече от 60 декара територия, а велоалеите ще бъдат основната функционалност на градската мобилност. "60% от тази територия ще бъде за озеленяване, за да може да се осъщесвява придвижването до парковете с не моторни превозни средства", изтъкна транспортният министър.

От своя страна главният архитект Здравко Здравков допълни, че Зеленият ринг може да свърже столичните райони "Изгрев" и "Слатина". Участъкът започва от бившата гара "Пионер", през столичните улици "Самоков" и "Тинтява", зад зала "Арена Армеец" и стига до ВТУ "Тодор Каблешвко".

От 2016 г. се работи по този проект, а участъкът е от над 3 км е един фрагмент от една цялостна концепция за развитие с парковете, защото връзките между отделните квартали и паркове са изключително важни за развитиието на града. Крайната цел ще бъде създаването на Зеления ринг, който ще използва част от трасетата бившите ж.п. линии и част от новопроектираните булеварди.

Връзката с Борисовата градина ще става през улица "Симеоновско шосе". Изследват се варианти за развитието на трасето на "Тодор Каблешков" и в последствие да се използват река Владайска, стадион "Септември", след което да се върнем към трасето по улица "Вардар", обясни арх. Здравков. Той очаква тази идея да се реализира още следващата година. След завършването на ПУП догодина може да се пристъпи към процедура по реализация на проекта.

Има идеи за развитие на зелената връзка и към планината. На въпрос какво се случва с идеята за градска железница, Здравков акцентира, че тази градска железница е с отпаднала необходимост, защото на местата на изоставените на научно производствените зони в кв. "Хладилника" се изграждат строителни центрове.

Първият подучастък на проекта "Зеления ринг" започва от гара "Пионер" до тунела под бул. "Цираградско шосе", а вторият етап на проекта предвижда да бъде продължен от тунела под бул. "Цариградско шосе" до действащата регулация на "Източната тангента".

В изпълнение на приетата програма за развитие на велосипедния транспорт са извършени проучвания на възможните трасета за велосипедна връзка на зала "Арена Армеец", с парк "Борисова градика", Студентски град и развитие в южна посока.