Документ на Светия Синод изправя страната ни пред ново дуалистично разделение - България монархия ли е или е република. Според решение на висшия клир, публикувано късно снощи на патриаршеския сайт става ясно, че името на бившия премиер Симеон Сакскобургготски ще се споменава по време на богослужението.

Решението, публикувано на сайта на Светия синод, е по предложение на Пловдивския митрополит Николай. Споменаването на „благоверния цар на българите Симеон" се очаква да прозвучи за първи път по време на тържествената Света Литургия, която ще бъде отслужена от патриарх Неофит и владиците в Плиска по случай 1150 г. от покръстването на България.

Досега споменаването на светската власт в църквите е: „Благочестивият и православен български народ, правителството и христолюбивото войнство".

Това е текстът на решението, публикуван на патриаршеския сайт:

"На днешното си заседание Св. Синод разгледа предложение на Негово Високопреосвещенство Пловдивския митрополит Николай и след проведеното гласуване единодушно Р Е Ш И:

При извършването на обществени и частни богослужения във всички църкви и манастири в диоцеза на Българската православна църква да се споменава името на Негово Величество Симеон ІІ, цар на българите, както следва:

По време на Светата Литургия:

- на Великата ектения: „О благочестивом и христолюбивом царе болгарстем Симеоне";

- на Сугубата ектения: „Еще молимся о благочестивом и христолюбивом царе болгарстем Симеоне";

- на Великия вход: „Благочестиваго и христолюбиваго царя болгарскаго Симеона";

след което следва поменаването на народа и т.н., както и да се включи в последованието на Многолетието след „О Святейшем отце нашем", преди поменаването на народа".

Тези неразбираеми за по-голямата част от аудиторията слова обясни в сайта "Фактор.бг" Горан Благоев:

Решението на Светия синод е на ръба на държавния скандал, защото де факто Българската патриаршия признава Симеон Саккскобургготски за държавен глава на България, която обаче не е монархия, а република.

Обичайната формула за споменаването на светската власт в православното богослужение, което се отслужва в нашите църкви е „благочестивият и православен български народ, правителството и христолюбивото войнство".

С решението си де факто Светия синод приема, че България има двама държавни глави - цар и президент, което и от юридическа и от каноническа гледна точка е абсолютен парадокс, граничещ със шизофренията и компрометира Българската църква пред обществото и то в навечерието на толкова знаково събитие, каквото е 1150 г. от покръстването на България.

Интересно е, че ако Симеон Сакскобургготски бъде титулуван, той ще е първият и единственият държавен глава, който едновременно с това съди своята държава в Европеския съд за имоти и пари, коментират от Factor.bg.