Месец и половина, след като токът поевтиня, трите ЕРП-та и ДКЕВР разясниха начина, по който формират новите фактури.

Представителите на енергийните дружества обясниха пред депутатите от Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения и Комисията по енергетика новия модел за ценообразуване на електрическата енергия и ефектите от прилагането му върху разпределителните предприятия, крайните снабдители и крайните клиенти.
И трите дружества се похвалиха, че нямат сериозни жалби след 1 август. При Енерго про изобщо няма ожалили се граждани.

От ЧЕЗ предложиха да има еднаква фактура за всички дружества, която да е валидна за всички битови потребители.
За нас най-важното е са възстановим доверието на потребителите. Само този, който не работи, не допуска грешки, заяви Петър Докладал от ЧЕЗ и добави, че при над 2 милиона потребители грешки не са изключени. Важното е да се реагира адекватно на сигналите на клиентите.

От ЕВН и Енерго про пък организирали мащабна информационна кампания за новите цени. Целта била хората да се запознаят с новия вид на фактурите поради наличието на новите 4 елемента, които създават известно объркване.

Оказа се, че за гражданите обаче останали още „много тайни", заради които са протестират дълго време.
Ние гражданите не видяхме офшорките, които са страни по енергийните договори, не видяхме подизпълнителите на ЕРП-тата, които източват ресурсите, както и какво става с договорите с американските централи, заяви Марияна Христова от гражданската квота към Обществения съвет към икономическото министерство.

Тя отбеляза, че е факт и „скандалното назначение на Георги Христозов в борда на БЕХ: „За нас е тайна защо той заема този пост. Не стана ясно как се доказва и некачествената енергия", подчерта още тя.

Присъстващите на заседанието граждански организации не спестиха въпросите за това кой определя от къде да се купят електромерите. Еленко Божков от ДКЕВР даде и обяснението: „Кантарът е на бакалина. Енергийните дружества сами определят от кого и за колко пари да се купуват електромерите."

ЕВН пък едва ли не бяха упрекнати, че има различно третиране на клиентите им от циганските квартали в района им. От дружеството категорично заявиха, че няма дискриминация и отношението към всички клиенти е едно и също.

След два часа и половина разговори стана ясно, че цените на енергията са спаднали с различни проценти в различните региони на страната - с 4.07% в Енерго про, 4.4% в ЕВН и 4.32 в ЧЕЗ.