Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков прекрати още четири обществени поръчки за доставка на железопътен подвижен състав по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), след като в неделя той съобщи за спрени в петък поръчки и обяви, че през тази седмица ще има още такива.

Новите четири прекратени процедури са за закупуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива, съобщиха от министерството. Направен е работен план за изготвяне на промени по обществените поръчки. Предвижда се до един месец те да бъдат коригирани и стартирани отново.

Според новия екип на Министерството на транспорта и съобщенията (МТСП) предшествениците им са допуснали няколко съществени грешки в процедурите. Не бил извършен задължителният предварителен контрол от страна на финансовото министерството на финансите съгласно изискванията на ПВУ, предвиденият механизъм за ремонт бил рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива, които се предвижда да бъдат купени, били необосновано завишени.

ОТ МТСП твърдят, че предвидената промяна на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и за разширяване на кръга на участниците по отделните пера.

БДЖ най-накрая подписа за нови влакове

БДЖ най-накрая подписа за нови влакове

7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул и 18 маневрени локомотиви идват по Плана за развитие

Транспортното министерство очаква също промените в условията на търговете да позволят да бъде избран най-ефективният начин за поддръжка на подвижния състав, която да бъде гарантирана от участниците. "Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка, е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране", коментира Гвоздейков. По думите му процедурата за отдаването им под наем не е достатъчно ясна, което създавало допълнителни рискове.

Предвижда се осигуряването на поддръжката на подвижния състав да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците да се насърчат дългосрочно да инвестират в България, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем това не можело да стане, тъй като тя щяла да може да се ползва само за поддръжката на подвижния състав, закупен по проектите в ПВУ.

Планирано е поръчката за доставка на 18 маневрени локомотива да бъде разделена на две обособени позиции - за 9 локомотива за маневри в депа и още толкова за маневри от депа до жп гари. Досега в условията на търга имало изискване всичките 18 локомотива да разполагат с разрешения за тип на превозните средства и за пускане на пазара, както и с пантограф. Според МТСП това условие е нецелесъобразно, тъй като някои от маневрите се извършвали само вътре в депата и половината от локомотивите няма да излизат от тях. От министерството изтъкват още, че с извършваните промени ще се реализират значителни икономии на средства и ще се намали натискът към държавния бюджет. Очакван се също да се разшири кръгът от участници в търговете и по тази процедура.

Новият транспортен министър започва масова ревизия

Новият транспортен министър започва масова ревизия

За харчовете в последните 3 месеца