Взимат се мерки от страната на държавата, увери транспортният министър на Гроздан Караджов по време на дискусия за пътната безопасност.
Форумът е организиран от неправителствения сектор за набелязване на спешни мерки за подобряване на пътната безопасност предвид нарастващия брой пътнотранспортни произшествия с товарни автомобили.
В дискусията се включиха близки на загинали при катастрофи, представители на транспортния бранш и на държавните институции в лицето на ресорния министър Караджов изпълнителния директор на автомобилна администрация Слав Монов, предават БТА и Nova.
"Да постигнем намаление на тези инциденти и да се наложи контрол върху водачите на вашите товарни автомобили и автобуси. Очевидно не спазват правилата за движение и се стига до такива тежки инциденти", призова Николай Попов, баща на 12-годишната Сияна, загинала при катастрофа с камион край село Телиш.
В хода на дискусията бе коментирано, че към момента изцяло шофьорите на камиони носят отговорност за това с каква скорост се движат и дали са претоварени, а много по-малка част пада върху фирмите, за които те работят.
"В някои транспортни предприятия има въведен вътрешен контрол, но са малко на брой. Те си имат собствени GPS-и, които показват ясно", посочи Андон Павлов от Асоциацията на превозвачите на опасни товари. По думите му е необходимо въвеждане на допълнителни обучения за системните нарушители - курсове, организирани от държавата.
"Ясно се чу от страна на близките на загиналите на пътя, както и от страна на бранша на превозвачите, че те искат още по-строг контрол от държавните органи на пътя. Въпросът ясно отекна. Въпросът е свързан с това, че понякога превозвачите нямат директна власт върху това дали камионите са претоварени, как са претоварени. Имаме ясен отговор", заяви пред журналисти Гроздан Караджов.
Той представи набелязаните от държавата мерки. "На онези пътища, където има голям товарен трафик, какъвто е обходът заради строителството на магистралата в участъка край Телиш и Радомирци, ние сме изпратили допълнителни екипи, патрулиращи ежедневно. Въртят се в три зони и по този начин контролират товарните автомобили да не превишават допустимата от знаците скорост. Това нещо ще бъде доизградено като административен капацитет и за останалите пътища, на които има повишен травматизъм", обясни Караджов.
Той каза още, че е подготвен законопроект по отношение на отговорността за товара на камионите, който е в процес на междуведомствено съгласуване и скоро ще бъде внесен в Министерски съвет (МС). "Той предвижда всичко по веригата на натоварването - кариери, зърнобази, рудници, до разтоварването на пристанища и други съоръжение, заедно с превозвача да носят солидарна отговорност. Тогава, когато автомобил бъде засечен с над допустимото осево натоварване, то всеки по веригата ще може да понесе отговорността. В последствие те помежду си ще могат да водят граждански дела за това кой е виновен. Иначе се въртим в омагьосан кръг", изтъкна Гроздан Караджов.
По думите му в проекта се предвижда при установено претоварване на камион санкцията да се изпраща директно към фирмата, а не както досега тя да е само към водача.
"В проверявана фирма нещата от досега контролираните 80 камиона от общо 470 показват доста нарушения - неспазване на времето за почивка, каране без включена дигитална карта в тахографа или с чужда. Това показва, че се преексплоатира времето на определени шофьори", каза още транспортният министър.