В управленската програма никъде не е посочено кои от 902-те мерки на правителството са приоритетни. Това коментира пред БНР Калоян Стайков от Института за пазарна икономика по повод управленската програма на кабинета "Борисов-3". Документът бе публикуван малко преди да изминат 100 дни от началото на управлението.
Със своите 128 страници управленската програма изглежда значително по-внушителна от коалиционните приоритети, които се събраха на 21 страници, но дори и бърз прочит показва, че това е само илюзия, обясни Стайков.
Голямата част от мерките от коалиционното споразумение, са разписани малко по-подборно. Един от примерите може да се намери в енергетиката, където в коалиционното споразумение е записано, че ще се работи за изграждане на интерконеткторни връзки със съдените страни, а в управленската програма просто е разписано кои са тези съседни страни, обясни Стайков.
Като цяло, няма нещо по-конкретно от самата програма, което може да се вземе или да се отличи по някакъв начин. Наистина, по-скоро моето впечатление е за добиване на обем, малко като преразказите с елементи на разсъждение в гимназията, каза икономистът.
Проблемът с критериите го наблюдаваме от години. На мен ми е трудно да кажа дали е липсата на капацитет или липса на желание, но наистина това е нещо, което наблюдаваме години наред.
Виждаме, например, че всяка година се приемат така наречените "програмни бюджети" за различните ведомства, но вътре самите програми са малко общо разписани. Няма много конкретика в тях и съответно е много трудно да се каже дали една програма е успешна или не.
По същия начин е с управленската програма. Като цяло има едно такова бягство от конкретика, но, пак казвам, трудно е да кажа дали е липса на капацитет или по-скоро нежелание за такова нещо. Може да се направи лесно паралел между правителствените документи, които са за вътрешна употреба в страната и тези, които се изпращат до Европейската комисия.
Докато вътрешните са малко по-общи и съответно малко по-неясни, тези, които се изпращат до Комисията са с доста по-различно съдържание, езикът е различен и съответно има и малко повече конкретика, така че може би по-скоро е нежелание, отколкото невъзможност.
Икономистът изтъкна, че определянето на справедлив механизъм за формиране на минималната заплата е в противовес с предварителното ангажиране с минималния ѝ размер. Той изтъкна също, че по-важна е покупателната способност на заплатата, тъй като при висока инфлация с повече пари могат да се закупят по-малък брой стоки и услуги.
Той подчерта за пореден път проблема с неефективното разходване на публичните у нас. Европейските фондове се изразходват по-добре, от националните средства, изтъкна той.
При еврофондовете съществува друг елемент на неефективност, а именно това, че се дават пари за проекти, от които няма нужди. Всички са чели за села, в които има стадион, обаче няма едно училище, за пътища, които свършват в нищото, мостове, които свързват два пътя, които не съществуват.
При европейските проекти има много показност, но ефективността от тези проекти е ниска. При публичните разходи съществува този проблем и той е липсата между инвестирани средства и постигнат резултат от тези инвестиции. Именно това трябва да бъде един от основните приоритети.
berdzh-vartanyan
на 07.08.2017 в 13:16:09 #1Когато прочета анализите на икономист от унститута за пазарно стопанстство,читателя който следи тази сфера на обществено-политическият живот,би се объркал напълно.Не визирам казаното от г-н. Стайков,но анализите му,не са чисто икономически,а все едно анализите на партийна организация. Може ли някой,да каже,на какъв принцип се създадени тези "ИНСТИТУЦИИ". Имат ли критерии за участие на анализаторите им.Кой ги е препоръчал,имат ли практичен опит.с атестации от външни оценители и много други показатели,които са в полза на сътветния имститут. Ако внимателно проследите има десетки институции,дали трябва да съществуват или са оставени да вегетират!?