Винаги преди избори - и парламентарни, и местни, строителите биват нападани и очерняни. Това констатира с горчивина строителният магнат Велико Желев, който даде пресконференция на строящия се от фирмата му "Хидрострой" лот 1 на автомагистрала "Хемус" в участъка от Боаза до пътя Плевен-Ловеч.

Същевременно обаче, въпреки постоянните упражнения на политиците върху строителния бранш, от самия него никога никоя партия или правителство не е искала пари или процент комисионна, за да получи обществена поръчка, заяви в отговор на въпрос на News.bg Желев.

"Не мога да гарантирам за целия бранш. Към мен специално и от моите колеги никой не е искал пари. И да искат - да знаете, че няма да дадем. Ние пари не даваме. Има си съд. Когато възложителите не са коректни - завеждаме дела. Когато служителите ни не са коректни - завеждаме дела. Нито сме били някой възложител, че не е бил коректен, нито сме били някой служител, че краде", каза той.

Шефът на "Хидрострой" и още двама души обвинени в изнудване
Обновена

Шефът на "Хидрострой" и още двама души обвинени в изнудване

Велико Желев е задържан за 24 часа

"Ние нямаме нужда да познаваме никой. Явяваме се на търгове, дори тези търгове вече са онлайн, не е нужно дори да познаваме възложителя. Явяваме се на тези търгове, правим предложение и възложителят избира икономически най-изгодното предложение. Нямаме нужда от натиск, защото колкото по-рано приключим този обект, толкова по-ниска ще бъде себестойността. Тук, ако го бяхме приключили, себестойността щеше да е една. Сега ние плащаме лизинги, наем на техника, лихви...", продължи предприемачът.

Желев коментира и думите на МВР шефа Иван Демерджиев, че има съмнения и внесен сигнал в прокуратурата, че 40% от получените за лота на "Хемус" пари били върнати към възложителя. "Как да се върнат? Авансите идват по банковите сметки и се използват за закупуване на материали, на техника, на основни средства. Показах ви асфалтовата база, показах ви бетоновия възел. Един грозен булдозер струва 650 000 евро. На нас ни трябват десетки булдозери и камиони."

"Месеци, години наред ние плащаме, инвестираме. Асфалтова база, бетонов възел. Закупихме техника. Ако ние не бяхме използвали тези аванси за закупуване на техника - трошачки, ленти, сита, багери, камиони, нямаше как да отговорим на изискванията на държавата да построим тези лотове в сроковете, които те искаха. Не знам защо се внушава, че авансите са мръсна дума. Аванси има по 99% от договорите в целия ЕС, както в държавните, така и в общинските, така и частните обекти. Те се дават за мобилизация, за закупуване на техника и материали и за завършване на обектите в срок".

Желев даде и конкретен пример от обекта, на който се проведе импровизираната пресконференция - една греда на моста по договор се актува на 13 000 лева, докато поради нарасналите цени в световен мащаб фирмата ги купува за 39 000 лева.

"Днес сряда ли е? А, да, петък. Само в сряда имам видения", отговори шеговито на въпроса ни кога би могло да завърши строителството на лота до Плевен бизнесменът.

Редица проверки и ревизии били правени на всички фирми на бизнесмена, както и на самия него и на негови служители, но не са били установени никакви нарушения. "Тук са данъчните ми декларации. От 25 години си пазя всяка една от декларациите, откъде са ми били приходите, стриктно съм си плащал всички данъци."

По темата с ареста му и обвиненията срещу него за побой над бившия му вече служител Благой Андонов Желев преповтори по същество и това, което заяви след като бе освободен от следствения арест - не е удрял Андонов, самият той пък никога не е работил по проекти, възложени от АПИ, а по такива от железопътната инфраструктура, тоест не може да се говори за каквато и да е връзка между казусите с пътното строителство и конкретния случай.

Сигналът срещу Велико Желев е подаден от уволнен от фирмата му ВДХ

Сигналът срещу Велико Желев е подаден от уволнен от фирмата му ВДХ

Според дружеството е било установено финансово облагодетелстване на служителя

По пътя към обекта, когато се вози заедно с представителите на медиите в организиран специално автобус, Желев пък показа от лаптопа си кадри от охранителните камери в офиса му, на които се вижда, че въпросният Андонов няма никакви наранявания. Тези записи били предадени и моментално на полицията. Освен това - показа папка със самопризнанията на бившия си служител, който признал за злоупотреби от негова страна и пред около 40 други свои колеги.

Причината за разрива между шеф и подчинен - било установено, че Андонов ощетил фирмата с десетки хиляди и е взимал комисионни под масата. И преди имало подобни случаи, но Желев давал шанс на провинилите се да си признаят и поправят грешката си, като не сигнализирал прокуратурата.

"Само и само да ме изнудва, той е подал сигнал, за да мога аз да оттегля жалбата си от прокуратурата", обясни той.

В момента се готви жалба и срещу друг провинил се служител, но бизнесменът отказа да разкрие името му. "Този ръководител проект също го извиках и пред 5 човека му казах - установили сме следното, показах му всичко и му казах - ако иска да се защити. По договор имаме 2000 линейни метра бордюри, ние сме актували 1000 метра, подизпълнителят е актувал над 3000. По договор имаме 500 квадрата павета, ние актуваме към възложителя 300, подизпълнителят актува към над 800. За мен това не е нормално. Затова до края на седмицата най-вероятно ще пуснем сигнал до прокуратурата."

"Това не единствената кражба. Всеки месец се крадат горива, хващаме горива от 50 литра до 2-3 тона. Това означава ли, че трябва да ги бием всеки ден? Проблемът е, че хората избягаха, никой не мисли какво се случва с работната ръка. Защото няма стратегия за следващите години в строителството, хората избягаха в Англия, Италия. И ние не можем да намерим колеги. Знаете ли какво се случва? Хващаме ги, че крадат и накрая се оказва, че пак трябва да ги оставим на работа, защото няма кого да сложим на техните места", констатира Велико Желев.

Бизнесменът нееднократно преповтори още - не се притеснява от проверки и нито той, нито фирмите му имат намерение да бягат и да се крият. В живота си не бил виждал и Делян Пеевски, от когото закупи фирмата ВДХ през 2016 година, а с Бойко Борисов се засичал на 3 метра два пъти при инспекции на обекти. Пари в чували също никога не бил изнасял в живота си, а ползва услугите на банковите институции.

"Интервюта не давам, последното ми беше през 2016 година. Следващия път ще се видим след 50 години", завърши изявлението си Велико Желев.

Демерджиев пита прокуратурата има ли връзка разследването срещу Велико Желев с "Хемус"

Демерджиев пита прокуратурата има ли връзка разследването срещу Велико Желев с "Хемус"

Сега няма недосегаеми, увери вътрешният министър