Партия "Зелено движение" приветства постигнатото съгласие между правителството и природозащитните организации по време на 44-то заседание на Комитета на Бернската конвенция за бързо изграждане на магистрала "Струма". Това съобщават от пресцентъра на партията.

Но все пак остава обезпокоена за капацитета на планираните пътища на изток Кресненеското дефиле.

От партията посочват, че през 2017 г. средният трафик в района на пролома беше 9 000 автомобила, а прогнозата за 2030 г. - 14 000 автомобила. На практика обаче още през 2023 г. средният трафик е надхвърлил 17 000 превозни средства, според данните от тол камерите. На този фон "Зелено движение" намират за силно обезпокоително , че Агенция "Пътна инфраструктура" планира пътната инфраструктура, без да има адекватни оценки и прогнози на трафика. Това може да доведе до продължителни проблеми с пътни тапи и невъзможност новоизградената инфраструктура да осигури безпрепятствено преминаване на транзитния трафик.

Иначе "Зелено движение" смятат за важен ангажимент до 2030 година да бъде завършено строителството и на двете посоки на магистрала АМ "Струма" извън Кресненско дефиле и град Кресна. "Приветстваме окончателното отпадане на варианта посоката София-Кулата да се реализира чрез съществуващия път през Кресненското дефиле, а този път да остане като локален и допълващ магистралата. Винаги сме настоявали за магистрала извън Кресненското дефиле, защото това е в интерес на безопасността на хората и опазването на уникалното природно богатство на дефилето, посочва партията, която се надява правителството да премине незабавно към прилагане на решението на Бернската конвенция, като изготви в кратък срок нова Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на проекта за поетапно изграждане на двете посоки на движение извън Кресненското дефиле.

Партията напомнят и че Европейският регламент за ТЕН-Т (Трансевропейската транспортна мрежа) изисква магистрала "Струма" по цялата си дължина да отговаря поне на минималните изисквания за европейска магистрала - да бъде отделена от локалния трафик и да поема само транзитен такъв, като не обслужва територията и се свързва с локалната пътна мрежа чрез "детелини" или други връзки, които да не са на нивото на магистралата. Само две алтернативи, разгледани през 2017 г., отговаряха на това изискване - едната, предвиждаща дълъг тунел, а другата - одобрената сега от Комитета на Бернската конвенция алтернатива за извеждане на двете посоки на движение по изцяло нови платна извън Кресненско дефиле.

Освен това, за да получи средства от ЕК, България следва да отговори на всички европейски изисквания - както на екологичните, така и на тези за изграждане на безопасна и бърза пътна инфраструктура. В противен случай нашата страна не само ще изгуби парите за източното платно от Европейския съюз, ако не успее да изгради магистралата през 2030 г., но също така ще трябва да върне полученото досега финансиране и да понесе тежки допълнителни санкции, изтъква още "Зелено движение".

Окончателно: АМ "Струма" ще се строи без нова процедура по ОВОС

Окончателно: АМ "Струма" ще се строи без нова процедура по ОВОС

Решението на ВАС не подлежи на обжалване