Постоянният комитет на Бернската конвенция на своето 44-о заседание остави за девета поредна година досието за автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле като възможен файл, съобщава Министерството на околната среда и водите.
Посочва се, че на заседанието българската делегация е представила напредъка по реализацията на непостроения участък на АМ "Струма" в района на Кресненското дефиле и е изразила позиция, че е изключително важно да се търси баланс между опазването на дивата флора и фауна и гарантирането на живота, здравето и благосъстоянието на хората.
Представителите на неправителствените организации подчертаха, че изнасянето на трафика извън дефилето е ключово. Според тях обаче изграждането на източното платно на магистралата, предвидено да поеме трафика от Кулата към София, може да се разглежда като важна стъпка за намаляване на негативните въздействия върху видовете и местообитанията и като предпоставка за прилагане на подходящи мерки за опазване на биоразнообразието.
Членовете на Постоянния комитет приеха напредъка на българските власти по изпълнението на проекта и постигнатата през февруари договореност с Европейската комисия относно необходимите следващи стъпки, за да бъде завършен.
Както ЕК, така вече и Бернската конвенция припознават, че всички бъдещи стъпки трябва от една страна да отчитат стабилността на административните актове, като същевременно се гарантира, че се предприемат всички мерки за опазване на засегнатите местообитания и видове, отбелязват от МРРБ.
Припомня се, че позицията е била заемана от българските власти от години и с днешното решение изграждането на източното трасе ще може да започне в най-близко време. От ведомството посочват, че това ще позволи да бъде изведен трафикът от дефилето и ще се намали натискът върху дивите животни.
Постоянният комитет препоръчва да бъде активизиран диалогът със заинтересованите страни в процеса и те да бъдат включени в следващите етапи на развитие на проекта. По този начин ще се гарантира, че съображенията за опазване на местообитанията и видовете ще бъдат отчетени.
По искане на жалбоподателя Постоянният комитет препоръчва паралелно с изпълнението на източното платно (от Кулата към София) да бъдат извършени проучвания при какви условия второто платно, което ще осигури транспортното направление от София към Кулата, може да бъде изпълнено успоредно на първото при минимално засягане на местообитанията и видовете, предмет на опазване в защитените зони. В извършването на това проучване следва да се включи екип с необходимата екологична експертиза, с която да подпомогне изготвянето на оптимални технически решения.
В резултат от прилагане на този подход следва незавършеният участък на автомагистрала "Струма" да се осъществи по две нови платна, а преминаващият през дефилето път да остане като дублиращ.
vasilena-petrova
на 09.12.2024 в 09:54:33 #1Това е наистина хубава новина, дано еколозите не пречат повече