Представители на екоорганизацията Коалиция "За да остане природа в България", около 30 души, излязоха във вторник сутрин на протест пред Министерството на околната среда и водите. Причината - решението, взето от преди два дни от Националния съвет по биологично разнообразие към МОСВ, с което се определят общи, приоритетни, специфични и подробни природозащитни цели за защитена зона "Кресна - Илинденци" и защитена зона "Кресна".

Именно заради неналичието на такива, въпреки одобрения ОВОС, който е валиден до май 2023 година, бившият редовен екоминистър Борислав Сандов от квотата на "Зелено движение", част от "Демократична България", бе спирачка за започване на изграждането на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле, като в края на мандата си сезира и Европейската комисия за неналичието на въпросните природозащитни цели. Със сегашното решение на звеното към МОСВ се отпушва процесът по завършване на аутобана, като страната ни няма да се налага да връща вече дадените ни от ЕС средства, коментира пък в понеделник регионалният министър Иван Шишков.

Според настоящия проект едното платно на "Струма" следва да минава по сега съществуващия път през дефилето, а другото - в изток над него.

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Ако държавата не завърши строителството през Кресненското дефиле до октомври

Решението на Националния съвет по биоразнообразие е взето без никаква експертиза и без да се отчита мнението на научната общност за сметка на предложение на частна консултантска компания, като обслужва единствено интересите на определен кръг от строителни фирми, коментира пред News.bg председателят на Коалиция "За да остане природа в България" и бивш съветник на екоминистъра и вицепремиер в кабинета "Петков" Борислав Сандов Андрей Ковачев.

За какво настояват еколозите - съществуващият път да остане само и единствено локален за местните жители и туристите, а магистралата да бъде построена изцяло извън дефилето.

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Ако нещо се направи, би било на парче и ще застраши с нова наказателна процедура

"Този вариант (едното платно да минава през дефилето) ще убива хора, ще убива природата, ще пречи на местните хора. Вариантът за който настояваме, струва 600 милиона, а сегашният - 450 милиона. 250 милиона ли струва човешкият живот?", попита реторично Ковачев.

Сред мотивите на еколозите, за да излязат на протест, са и кадрови промени на назначени от предишната власт длъжностни лица - преди дни бяха освободени директорите на Национален парк "Пирин" и Национален парк "Рила", още през август - директорът на Басейнова дирекция "Източнобеломорски район" - Пловдив, а в последствие и шефовете на РИОСВ-Бургас и този на Национален парк "Централен Балкан".

"Пълна чистка и заменяне на доказани в годините професионалисти" - така окачестви Андрей Ковачев действията на служебния кабинет.

Сандов: Служебното правителство забави завършването на АМ "Струма" с 3 години

Сандов: Служебното правителство забави завършването на АМ "Струма" с 3 години

Решението от къде да мине магистралата, не трябва да е политическо, а експертно