Инцидентът в тунела "Ечемишка" и сигурността на пътищата са сред водещите теми на вестниците в сряда.

"Фирмата, която поддържа тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус" не смята, че носи вина за трагичния инцидент, при който загина жена в преминаваща кола. Парашкев Кръстев е изпълнителен директор на дружество "Автомагистрали", което поддържа злополучния тунел. Заради разследването лаконично коментира причините за нелепата смърт на 64-годишната жена. "Не смятам, че е коректно, не смятам, че носим вина за един нещастен инцидент. Нека следствието се произнесе", каза пред bTV той. Последната щателна проверка на злополучния тунел е бил през септември, когато другият е спрян за ремонт и движението става двупосочно в този. По думите на директора няма констатации за установен драстичен проблем в последния момент септември месец." - в. "24 часа".

"Лампи и парчета корозирала конструкция от години падат от тавана на тунел "Ечемишка", разказа пред "Труд" бившият шеф на вече несъществуващото звено "Магистрална полиция" полковник Красимир Занев. "Докато бях начело на "Магистрална полиция" (от 2002 до 2006 г. - б. а.) многократно информирах ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура" за падащи предмети и нередности по всички тунели на автомагистрала "Хемус". Особено за "Ечемишка". Имам подадени поне четири-пет писмени сигнала, в които съм уведомявал ведомството за този проблем", обясни Занев. Той каза, че издавал заповеди към подчинените си да разчистват отломките от пътното платно и да ги изкарват извън тунела. "Редовно бяха подменяни самите осветителни тела, но конзолите, за които те са захванати, си бяха корозирали. На това никой не обръщаше внимание и сега се стигна до този трагичен инцидент. А за абсолютно всеки случай на паднал предмет сме казвали на АПИ", посочи полковникът. Той каза още, че лампите, които се намират в средата на гредите, не са работили. Новите се слагали встрани от тях, като допълнителни. Относно разнопосочните информации за извършвани ремонти Занев обясни, че има монтирани камери, от чиито кадри може да се види кой, кога и какво е правил. Но от поддържащата фирма "Автомагистрали" ЕАД обясниха пред "Труд", че видеонаблюдение вътре в тунела няма. В същото време продължава проверката за инцидента, при който загина Елена Горанова, като информация не се оповестява. А служебният регионален министър Спас Попниколов издаде нареждане към АПИ дейностите в лявата тръба на "Ечемишка" да привършат възможно най-бързо, за да се възстанови трафикът. По-късно от МРРБ съобщиха, че това ще се случи до 14 февруари..." - в. "Труд".

"Абсолютно никакъв контрол няма над състоянието и поддръжката на съоръженията от пътната инфраструктура като тунели, виадукти и мостове. Това става ясно от мненията на експерти след фаталния инцидент в тунела "Ечемишка" на магистрала "Хемус" в неделя. Тогава конструкцията на осветлението падна върху движеща се кола и уби пътуваща в нея жена, а шофьорът бе ранен. "В България няма нито един пътен одитор, който да проверява състоянието на пътната мрежа", заяви шефът на Българския автомобилен съюз Борис Гаврилов. Според него още преди години е трябвало да се обучат пътни одитори, които да дават предписание за безопасността на движението и състоянието на пътищата. Експертът твърди, че в ЕС контролът е възложен на такива лица, а у нас тази роля играе пътната полиция. "Лошото е, че от КАТ не са написали нито един акт на стопаните на пътя за всичките 28 години. Дали са само предписания, които след това никой не е контролирал дали се изпълняват", каза още Гаврилов пред БНР. Вчера от Пътна полиция не отговориха дали и какви санкции са налагали за лошо състояние на пътищата. Обикновено при инцидент пътните полицаи залагат на "вълшебната формулировка" - "несъобразена скорост". "Няма поддръжка на вече изградената инфраструктура и затова тя става опасна. Подлагам на съмнение и кадрите, които се назначават в пътноподдържащите фирми. Особено в държавните - назначенията са партийни и на послушни "експерти", заяви пред "Сега" и арх. Николай Христов, бивш шеф на ДНСК. Той потвърди, че например в Швейцария за всеки тунел или подобно пътно съоръжение има отговорник, който следи за поддръжката и състоянието му. "Зачестилите аварии, като тези по жп линията при Хитрино, по магистрали и тунели, дори и тази по топлопреносната мрежа в София, показват, че държавната и общинската инфраструктура излизат от строя, защото никой не контролира и не се грижи за нея", категоричен беше Христов. И според инж. Иван Каралеев от камарата на инженерите проблемът с лошата пътна инфраструктура става системен: "Въведохме големи глоби и наказания за водачите на превозни средства, но не е ясно кой носи отговорността за лошото изпълнение на подобни инфраструктурни и транспортни съоръжения". Старите тунели са строени без нужната хидроизолация, затова има течове, замръзвания и корозия, допълни и инж. Ясен Ишев пред bTV. Той напомни, че през 2005 г. тунелът "Ечемишка" е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви". Ишев посочи, че при строежа на виадуктите на "Хемус" пък имало занижено изискване за бетоновото покритие на армировката. Досието за безопасността на тунела "Ечемишка" поиска и Димитър Ганев от сдружението "Обществен съвет за пътна безопасност". Той заяви, че преди да стане ясно кой точно е виновен за инцидента, трябва да е ясно има ли служител по безопасността на тунели, кой е той, давал ли е доклади и какво пише в тях, има ли специализирано звено за инспекция на тунела. Ганев поиска да се обяви и договора за поддръжка на "Автомагистрали" ЕАД. Според експертите трябва да има и видео наблюдение в тунелите. Липсата на контрол потвърждава и разказът на брата на загиналата жена Николай Николов, който е шофирал пострадалия автомобил. По думите му един от полицаите, отзовали се на сигнала за инцидента, му разказал, че многократно е сигнализирал служители на агенция "Пътна инфраструктура" за опасните лампи. Те обаче му отвърнали: "Не си ти човекът, който да ни казва какво да правим", обясни Николов пред Нова тв. Според него виновна за смъртта на сестра му е именно пътната агенция..." - в. "Сега".

"Магистрала "Хемус" е пътната отсечка в България с най-много катастрофи през миналата година - 266 за девет месеца, съобщиха от пресцентъра на МВР. При тях обаче няма жертви, а само 19 ранени, при 14 тежки инцидента. Пътят за Вeлико Търново, от края на магистрала "Хемус" до разклона за Тетевен, е втори по отношение на катастрофите - 139, но рекордьор по брой загинали и ранени, съответно 8 и 117. За първите девет месеца на миналата година по седем жертви има по пътищата Русе - Бяла (246 ПТП) и Симитли - Кресна (60 ПТП). По отношение на пътния травматизъм следват пътищата Варна - Бургас (106 катастрофи, 6 загинали, 50 ранени), Пловдив - Карлово (67 ПТП, 5 убити, 24 ранени) и Пловдив - Асеновград (66 инцидента, 4 жертви, 9 пострадали). Сред най-опасните участъци влизат още Стара Загора - Казанлък (83 ПТП, 22 ранени) и Велико Търново - Дебелец (22 ПТП, 5 ранени). От МВР съобщиха, че Пътна полиция разработва карта на най-опасните пътища. Целта е анализ на причините и набелязване на мерки за намаляване на тежките пътни инциденти там..." - в. "Дневник".

Предстоящите парламентарни избори неизменно са сред актуалните теми.

"Да, България" събра близо 20 хиляди подписа само за ден, с които да бъде осигурено участието на движението на изборите, научи "Дневик" от партията. Броенето продължава, като от края на деня бройката на събраните подписи нарастваше с всеки изминат час. Идеята е участието в предсрочния парламентарен вот през март да се случи в коалиция с вече регистрирани партии, като в момента текат преговори. Единият сигурен участник са "Зелените", все още не е известно кой друг. Необходим е още един партньор, защото "Да, България" заради жалбите подадени срещу регистрацията й, все още не е юридически субект, а коалицията ще ползва на изборите нейното име. За регистрацията в ЦИК, за която крайният срок, е утре осми февруари, са необходими 2500 подписа. След като в понеделник стана известно, че срещу регистрацията има внесени три жалби, две от които фиктивни, от партията на бившия правосъден министър Христо Иванов обявиха, че излизат на улицата и ще се опитат да съберат 3000 подписа. По-рано пред Би Ти Ви Иванов заяви, че вероятно ще бъде отчетен рекорд на гражданската активност. Подписи се събираха в София, Варна, Пловдив и други градове. По информация на "Дневник" на места в столицата е имало опашки за подписи..." - в. "Дневник".

"Жалбите срещу регистрацията на "Да, България" са очевидна злоупотреба, изчислена така, че да не ни позволи да се явим на изборите. Това каза в предаването "Лице в лице" по bTV лидерът на формацията Христо Иванов. "Да, България" започна да събира подписи за коалиция едва днес, след като вчера регистрацията й като партия беше блокирана. Tрябва да се съберат общо 3000 подписа. И трите жалби са напълно неоснователни, категоричен е Христо Иванов. "Времето, което остава в тези 48 часа до регистрация за изборите, е крайно недостатъчно, за да се развият действията по администриране на жалбите от съда, които да доведат до констатациите, че са неоснователни и ВКС да позволи нашата регистрация. Те са фалшиви, но ние сме блокирани", поясни той. Той допълни, че има огромен отзвук на призива за събиране на подписи и очаква да реален рекорд от гражданска подкрепа. "Изчислено е, че блокирайки процеса на нашето регистриране в ЦИК в предпоследния ден, не можем да съберем подписи за нов формат на явяване, но ние днес сме на път да го оборим", каза Христо Иванов..." - в. "24 часа".

"Заявление за участие в предсрочните парламентарни избори са подали 8 партии, като четири от тях вече са регистрирани, другите чакат проверка. Коалициите, които са подали заявления за регистрация, са 6, обяви говорителят на ЦИК Александър Андреев. Партиите, подали документи, са ГЕРБ, ПП "Воля", Движение за радикална промяна "Българската пролет", ПП "Българско национално обединение", ПП "Глас народен", Движение за равноправен обществен модел (ДРОМ), Партия на Зелените и Партия "Възраждане". Коалициите, които са подали заявление за участие в предсрочния вот до момента са "Обединени патриоти - НФСБ, Атака и ВМРО", Реформаторски блок, "Коалиция на недоволните", "АБВ - Движение 21", "Обединение ДОСТ" и Коалиция "Нова република"..." - в. "Труд".

"БСП реже партийната субсидия и сериозно редуцира броя на партиите в лявата коалиция, както Канал 3 съобщи още вчера. От старите 13 в новата коалиция "БСП за България" остават само четири- "Екогласност" на Емил Георгиев, "Нова зора" на Минчо Минчев, Комунистическа партия на България на Александър Паунов и Земеделски народен съюз на Спас Панчев. Има и един нов партньор - Политически клуб "Тракия", обяви соцлидерът Корнелия Нинова. Заминават си двете цигански партии на Цветелин Кънчев и Тома Томов, както и Партията на българските комунисти, Движението за социален хуманизъм на Александър Радославов, който в предишни парламенти дори е бил депутат от листата на Коалиция за България. Отпадат още Съюзът на комунистите в България, Обединена социалдемокрация, която пък имаше апетит да се присламчи към АБВ. Причината за изгонването на циганските формации от "БСП за България" е същата, като за останалите - издигат собствени кандидати на местни избори, кандидатите им дават подкрепата си за други срещу номинациите на БСП и след това общинските им съветници гласуват срещу решенията на червените кметове, каза Корнелия Нинова. Партия "Български социалдемократи" пък ще вземе решението си до 11 февруари, добави тя. Тези формации, които остават, са от години лоялни партньори на БСП, даде да е разбере соцлидерът. Социалистите имат намерение сериозно да орежат партийните субсидии и това ще бъде първият законопроект, който ще внесат в парламента. По тази причина в новия коалиционен договор свиват и субсидиите за коалиционните партньори - от 75% на 50%, добави Нинова..." - в. "Стандарт".

Всекидневниците отделят място и на кончината на големия философ и литературовед Цветан Тодоров.

"Големият българо-френски философ и литературовед, лингвист, семиотик, литературен критик Цветан Тодоров е починал, съобщиха преди минути "Кариера дела Сера" и "Ла Република", които са получили потвърждение за кончината от издатели и други близки. Великият философ, считан за един от най-големите съвременни интелектуалци, си е отишъл на 77 години. На първи март той щеше да празнува рожден ден. Тодоров прекарва първите 23 години от живота си в България, а след това се установява трайно във Франция. В интервю за български вестник през 2008 г. се самоопределя като българин и французин. Цветан Тодоров е известен на първо място като литературен критик и теоретик, неговите философски рефлексии за самоопределянето са от голямо значение за антропологията и социологията. Въпросът за собствената и чуждата културна идентичност е една от важните теми в дебатите на съвременната антропология. Книгите на Цветан Тодоров, писани на френски, се превеждат в България след 1984 г." - в. "Стандарт".

"Световноизвестният френски структуралист и философ от български произход Цветан Тодоров e починал, известиха световни медии, след като са получили потвърждение от близки на големия семиотик. Големият интелектуалец Цветан Тодоров почина на 77 годишна възраст. Той е роден през 1939 г. в София. Завършва филология през 1963 г. в България и заминава за Париж. През 1966 г. защитава докторат на тема "Литература и означаване" с научен ръководител Ролан Барт. Две години по-късно започва работа във Френския национален център за научни изследвания, а по-късно става негов ръководител. Последното му посещение в София беше през септември 2014 г. по покана на Френския културен институт, където представи книгата си "Несъвършената градина", издадена през 1998 г. във Франция.Тази година на първи март щеше да навърши 78. Във встъпителното си слово през 2014 г. Тодоров каза: "Вероятно знаете, че аз вече 50 години живея в друга държава, с която е свързан целият ми професионален опит и разбиране. Дошъл съм да науча от приятелите и от другите хора какво те мислят, а не да ви давам уроци, както тези от ОССЕ (Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа) ходят да раздават демокрация. Не съм дошъл да ви казвам как да живеете и как да засилите демокрацията. Вярно е, че България Франция не са толкова отдалечени. В съвременния свят демокрацията не е изложена толкова на заплаха от нейните открити врагове - както по времето на двете световни войни, или пък на Студената война. Тогава беше атакуван идеалът на демокрацията, а не нейните реалности. Днес се говори, че ислямът е откритият враг, но истината е, че поне при нас, той не се изживява като толкова голяма заплаха. В съвременната демокрация враговете излизат от самата нея - един такъв проблем е прекаленото засилване на някои принципи за сметка на други. Това се случва например, когато народът престане да бъде народ, а се превърне в тълпа. Тогава тази тълпа може да бъде манипулирана по различни начини и вземането на властта от нея, уж че е народна, е опасно. Ще дам пример с месианския модел. Това са различни школи и учения, които чакат месията. Когато това стане политически модел, може да бъде опасно. Очаква се земният рай да настъпи в най-скоро бъдеще и в името на това се смята оправдано да се инвестира всичко. Такъв модел беше комунистическият. Подобен парадоксален феномен е убеждението на някои хора и институции, че могат да налагат своето разбиране за човешките права, да ги внесат. Това не може да стане насила. Това желание трябва да дойде от обществото, иначе средствата се оказват поставени по-високо от целта... Как да продължим? Аз не се уповавам на нова революция, нито на високите постижения на технологията. Вярвам в тази традиционна ценност, която е образованието. Защото тези врагове са се родили в един момент и в един момент може да умрат. Докато слушах хората, които говориха преди мен, аз осъзнавах, че България минава по свой собствен път. Разбрах, че сте усвоили либералния модел за 10 години. Това е уникално. Някои народи имат нуждата от 100 години, за да се случи това, а ние вече сме пристигнали." - в. "Сега".