В ситуацията, в която е страната сега - четири парламентарни избора за година и половина - ако общините не функционираха ефективно и ако ги нямаше тези крайъгълни камъни, върху които да се опре държавата, всичко щеше да рухне. Това заяви пред БНР Найден Зеленогорски, член на УС на Асоциацията на българските градове и региони, бивш кмет на Плевен и бивш депутат.
Той изрази надежда централната власт най-после да осъзнае, че концентрацията на власт и на финанси не означава по-силно управление. По негови думи нормалните държави работят на друг принцип.
Зеленогорски припомни, че от около четвърт век в България се говорило за по-силна местна власт, за децентрализация. Това обаче все не се случвало.
"Нормалните държави работят на принципа на деконцентрация на властта и финансова децентрализация. С достатъчно средства за общините - от техните средства, които те създават в тяхната икономическа среда - да остават там и да се харчат с решение на Общинския съвет, а не разписани от Държавния бюджет", поясни той
Според Зеленогорски единствено финансовата децентрализация е добра за общините.
Той посочи, че само 10% от общинските бюджети са средства, които се харчат с легитимно решение на Общинския съвет, докато останалите 90% са разписани от правителството, от Народното събрание и от централната власт.
По негови думи общините се надяват да има поне 21% ръст в общинските бюджети, за да могат да преодолеят проблемите с инфлацията и цените на енергоносителите.
Всяка община прави отчисления за депониране на тон отпадъци, те са много сериозни - тази година са 95 лева на тон. Има нужда от решение тези средства, които се заделят по специална сметка, да бъдат дадени на общините, за да могат да си покрият задължения. Парламентът трябва да намери решение на този проблем с промени в закона", настоя Зеленогорски.
Той определи като абсурд смяната пет пъти за една година на ръководството на ОП "Региони в растеж".
Явно хората в изпълнителната власт не могат да дооценят колко важно е за общините това, изтъкна Зеленогорски и изрази надежда все повече хора от местната власт да влизат в парламента и в централната власт. Това бил дефицит за България.