През 2024 година за първи път приходите на общините в страната падат под 25% от общия им бюджет. Това заяви Адриан Николов, старши икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ) пред БНР, позовавайки се на данни на Министерство на финансите.

Според данните на МФ, въпреки че разходите на общините се увеличават с над 2 млрд. лева само за една година, делът на собствените им приходи постоянно намалява, посочи Николов и обясни, че това задълбочава зависимостта им от държавния бюджет и за пореден път подчертават спешната нужда от фискална децентрализация.

Той коментира, че една трета от общинския бюджет идва от централната власт и изтъкна, че увеличение на дела на собствените приходи на общините от 2020 г. насам се наблюдава при едва 40 от 265-те български общини. При останалите има видим спад, най-отчетлив в част от туристическите райони. Големите градове също не остават незасегнати - в София и Варна зависимостта от централния бюджет се е повишила с 10 пункта, в Пловдив - с 4, в Стара Загора - със 7.

Едва 10% от проектите на общините по ПВУ са платени

Едва 10% от проектите на общините по ПВУ са платени

В момента общините имат в изпълнение 1300 проекта на стойност 2,5 млрд. лв

Икономистът отбеляза, че през последните 10 години, и особено след пандемията е регистриран сериозен спад във финансовата им автономност, измерена чрез дела на собствените данъчни и неданъчни приходи в общите разходи на местно ниво.

Делът на собствените приходи в общите се е свил от над 40% през 2015-2017 г. до едва 24,9% през 2024 година. С относително висока финансова автономност се характеризират предимно туристическите и минните общини.

По думите на Адриан Николов през последните години размерът на местните приходи почти не се е променил. Въпреки че се обсъждаше, така и не се промени оценката на недвижимите имоти, на чиято база се изчислява данъка, подчерта икономистът.

Общините са заложник на неприетия бюджет за 2025 г.

Общините са заложник на неприетия бюджет за 2025 г.

Досега са получили само 50% от необходимите им средства

Той каза, че законът позволява на общините размерите на данъците да варират, но те обикновено се повишават и това е обяснимо. Има и малки общини със слаба икономически активност - те имат 5-6% собствени приходи в бюджета, което означава, че нямат средства за непредвидени разходи и при снеговалеж или авария например трудно могат да реагират. Съществуват около 80 населени места с брой жители под прага за формиране на община, но тя съответно няма как да бъде закрита, допълни Николов.

Според него ниският дял на финансовата независимост на общините води до високата им зависимост от държавния бюджет, което обвързва финансовото им състояние пряко с политическите решения и приоритетите на централната власт, които не винаги съвпадат с местните, ограничава се автономията им, което води до липса на способност за провеждане на истински локални политики, които да отговарят на местните приоритети и потребности, фокусиране на усилията върху средствата от европейските фондове, в това число и за осигуряване на фундаментални социални услуги в някои общини, липса на възможност за капиталови инвестиции отвъд субсидията от държавния бюджет или оперативните програма и ограничена способност за подобряване на местната среда за правене на бизнес и привличане на частни инвестиции отвъд националните мерки.

Изоставането в изпълнението на бюджетните приходи продължава и през април

Изоставането в изпълнението на бюджетните приходи продължава и през април

Финансите към април: ръст от 7,5% при очаквани 25%, дефицит от 0,9% от БВП