Няма разлив в района на Камен бряг, в района на Яйлата, където заседна товарният кораб Vera SU.
Корабът, плаващ под панамски флаг, се заклещи на 20 септември, превозва 3000 тона насипни торове. В международните класации този товар не е опасен за българска среда. Предложена е операция по изтеглянето от собствениците и застрахователите - тя обаче е отказана от българските институции. Това заяви на брифинг в Министерство на транспорта изпълнителният директор на Морска администрация кап. Живко Петров.
Той подробно поясни как е станал инцидентът и какво се прави, за да се извади корабът от скалите. С около 12-13 км в час се забива в скалите - уведомени са държавните институции, Морска администрация, Министерство на транспорта, МОСВ, тъй като е защитена зона и регионалният директор в дирекция Морска администрация Варна. Започват комуникации със собственика, назначава се представител, направен е оглед на щетите, извършен е водолазен оглед, заснемане на дълбочините, за да се види около кораба може ли да подходи друг кораб, прави се заснемане на товара, да се облекчи и евентуално с влекач да бъде свален, обясни подробно Петров.
Дадено е разпореждане на фирмата, издадена е заповед за започване на действия, а до днес е трябвало да се представят план и разчети, стана ясно от думите му. Те са представени късно снощи.
"За съжаление се предлага план за друг кораб, който да изтегли товара, но предвид мястото на засядането - няма достатъчно дълбочина. Няма място за двата кораба, фирмата, която се занимава с аварийно-спасителни работи, предлага част от товара да се разтовари в морето, той не е опасен за морската среда, но понеже е защитена зона и корабът е близо до брега - МОСВ и МТ не са съгласни и този вариант е отказан. Отказано е засега да се изпрати и кран в морето. Следва да се търси начин с други сили и средства да се разтовари", добави председателят на Морска администрация.
Той обясни, че товарът може да се свали и на ръка, "ако трябва", но е много. Ако се свалят 1500 тона, да се види дали корабчето ще успее да изплава, тъй като има пробити части, пълни с вода - около 550 кубика в корпуса на кораба, анализира Живко Петров. Предвид скалата експертите мислят, че 1000 тона трябва да се разтоварят, за да се види ще се освободи корабът от скалата. Ако се влошава времето, операциите могат да станат тотално невъзможни - този вариант също се обмисля от Морска администрация. Не е избегната напълно възможността при влошаване на времето корабът да бъде разбит в скалите и да се извади на парчета.
България няма и специализирана техника - по-малък плаващ кран. Продължават водолазните огледи и дали между камъните няма място за заставане на такъв.
Замърсяване
Следи се дали ще има концентрация на азот във водата, Басейнова дирекция следят стриктно заради защитената зона и цъфтежа на водораслите да не се допуска разлив. Няма замърсяване с нефтопродукти, около 10 кубика гориво има в момента в кораба в машинните системи и от ИА "Морска администрация" са категорични, че то няма да изтече.
Уверяват, че нефтен разлив в защитената зона няма да има, въпросът бил да не остане корабът там, да се разбие и да потъне на парчета. Дори да е така - плавателният съд не е български, ще е за сметка на собствениците, основната цел на българската страна е да пази зоната от замърсяване и да подпомогне с каквото може.
Министърът на транспорта Христо Алексиев е разпоредил, че това е търговска операция и се води от собствениците и застрахователите. В Черно море няма отливи и приливи, така че корабът няма как по естествен начин да се освободи, обясни още Петров.