Екип на Института за пътна безопасност извърши оглед на пътя Ботевград-Мездра.
Беше проверена пътната безопасност на участъците, предназначени за отваряне и допускане на движение на обществен трафик.
ИПБ посочва, че към момента пътният участък от трасето Ботевград - Мездра не е завършен и не отговаря на изискванията за безопасна експлоатация.
По време на огледа са били установени редица дефицити на безопасност:
- Хоризонталната и вертикалната пътна сигнализация не са напълно завършени.
- Опасни обезопасителни съоръжения (т.е. мантинели, парапети и др.).
- Незавършени отбивки и обслужваща инфраструктура.
- Незавършена дренажна система.
- Липса на одит по пътна безопасност преди отварянето за обществен трафикопоток.
От Института изтъкват, че пускането в движение на незавършеното пътно трасе представлява непосредствена заплаха за собствеността, здравето и живота на участниците в движението, тъй като има предпоставки за възникване на тежки пътнотранспортни произшествия.
Те напомнят, че преди няколко години, при сходна ситуация, тогавашният регионален министър Иван Шишков пусна в експлоатация 7,5 километрова отсечка от този път, която не бе напълно завършена. В резултат на това за кратък период настъпиха множество катастрофи, включително с фатален изход, поради което движението бе спряно по спешност по настояване на Пътна полиция.
Повторението на този подход би било не само грешка, но и проява на безотговорност спрямо безопасността на гражданите, подчертават от ИПБ и допълват, че пускането на движението може да се определи като политическо решение, поради което отговорните държавни институции не биха имали смелост да се противопоставят.
В тази връзка Институтът за пътна безопасност препоръчва да не се допуска пускането в експлоатация на трасето Ботевград - Мездра, преди да бъдат завършени всички строително-монтажни дейности по пътя и прилежащите му съоръжения; да бъде обезпечена пълна сигнализация и маркировка съгласно нормативните изисквания; да бъде извършен независим одит по пътна безопасност от компетентни експерти.
От Института посочват, че инфраструктурата трябва да служи на хората и да осигурява безопасни условия за движение, а не да създава нови рискове. Те призовават компетентните органи да проявят отговорност и да не допускат пускането на пътя, преди да бъде напълно завършен и обезопасен.