Екип на Европейски център за транспортни политики (ЕЦТП) извърши проверка на състоянието на новоположената пътна маркировка на Северната скоростна тангента, положена през октомври 2023 г.

Светлоотразителността на маркировката бе проверена с рефлектометър. Методът на изследване е чрез контролни проби със сертифициран уред на всеки километър. Измерени са и четирите линии (крайна от към разделителна ивица, осова линия - 2 бр. и крайна към лента за принудително спиране), за да се провери текущото състояние на маркировката, съобщават от ЕЦТП.

Изследването е извършено както в посока от с. Мрамор към бул. "Ботевградско шосе", така и от бул. "Ботевградско шосе" към с. Мрамор. Направените измервания показват, че в над 70% от изследваните участъци пътната маркировка не покрива минималните изисквания, заложени в Наредба №2 на МРРБ от 2001 г. за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка. Съгласно заложените норми в Наредба 2 към настоящия момент съществува изискване за това според чл. 7, ал. 8 и 9 във връзка с ал. 4 от същия член минималните изисквания за дневната видимост на пътната маркировка, изразена чрез коефициента на яркост Qd в края на експлоатационния период съгласно БДС EN 1436 да съответстват на клас Q3 или Qd>130 mcd• m-2 •lx-1.

По отношение на нощната видимост на пътната маркировка, изразена чрез коефициента на яркост при обратно отражение при суха настилка, Rl трябва да съответства по БДС EN 1436 на R3 или Rl>150 mcd• m-2 •lx-1.

Взетите контролни проби установили, че дневната видимост, изразена чрез коефициента Qd не покрива минималните изисквания. Това заключение се прави и като се взима предвид известното текущо замърсяване в зимния период. При измерването се установява, че пътната маркировка е под допустимите норми дори за края на експлоатационния период или с около 25% под минималните изисквания.

По отношение на коефициента за нощна видимост ситуацията е изключително притеснителна. При извършените измервания се установи липсата на светлоотразителни перли, като същите са повредени или напълно липсват. Този дефект се получава, когато се сложи по-малко количество боя и тогава перлите не потъват достатъчно. За да не се отлепят по време на експлоатацията, перлите трябва средно да са потънали около 60%. Измерените стойности показват, че маркировката не покрива изискванията за нощна светлоотразителност, като същата е под минималните допустими стойности с около 50%.

За целите на тази проверка са взети коефициентите в края на експлоатационния период, което не е особено коректно, предвид това, че пътната маркировка е полагана през октомври 2023 година. ОТ ЕЦТП подчертават, че тази маркировка е особено некачествена и е извън всякакви норми. Заключението от проверката на ЕЦТП е, че положената пътна маркировка е извън експлоатационна годност едва три месеца след полагането й и реално не покрива изискванията на Наредба №2.

Организацията призовава АПИ да възложи гаранционно възстановяване на маркировката на Северната скоростна тангента.

Шишков обяви, че хърватски скенер ще проверява Северната тангента

Шишков обяви, че хърватски скенер ще проверява Северната тангента

Министърът няма амбиция да става главен архитект на София