Нощният транспорт в София остава в своя цялостен вариант - с четири линии, ежедневно.

Припомняме, че на 16 януари Столичният общински съвет гласува за спиране на линии N3 и N4 и остави по натоварените N1 и N2 да работят само в петък и събота. В края на миналия месец обаче кметът Васил Терзиев върна решението за преразглеждане.

На днешното заседание на СОС предложението на Ваня Григорова ("БСП за България") и Карлос Контрера (ВМРО) не успя да събере необходимите 31 гласа, като в зала "за" орязването на нощния транспорт гласуваха 30 общински съветници.

Предложението за запазване на нощния транспорт бе подкрепено от "Продължаваме промяната - Демократична България - Спаси София" (ПП-ДБ-СС), "Синя София" и "Възраждане", а "БСП за България", ГЕРБ-СДС и Карлос Контрера гласуваха против.

Има ли нужда София от нощен транспорт?

Има ли нужда София от нощен транспорт?

Спорът се превръща от икономически в политически

Андрей Зографски от ПП-ДБ-СС подчерта, че нощният транспорт е ключова услуга за всеки модерен град и го определи като "основна алтернатива на монопола на таксиметровите услуги в нощните часове". Според него орязването му е в полза на таксиметровото лоби, което би останало без конкуренция в тези часове. "ГЕРБ-СДС искат софиянци да плащат не 2 лева за билет, а 5 лева на такситата", заяви той.

По думите му броят на пътниците в градския транспорт в София постоянно нараства, а самата услуга е възобновена преди по-малко от година след спирането и през ковид кризата, което обяснява по-ниския първоначален пътникопоток. "Става въпрос само за девет шофьори от общо 1100 - това е капка в морето, но капка, която е незаменима", допълни той във връзка с твърденията на Ваня Григорова, че заради нощния транспорт няма достатъчно водачи за автобусите по дневните линии.

Междувременно на брифинг на ПП-ДБ-СС в СОС възникна конфликт между Григорова и част от протестиращите за запазване на нощния транспорт. Спорът прерасна в остри реплики, а Ваня Григорова обвини протестиращите в липса на разбиране за трудовите условия на шофьорите. "Вие сте едно момченце, което не се интересува от това как работят шофьорите, а това е много лошо", обвиня тя един от недоволните граждани.

Според Григорова решението за пълното запазване на нощния транспорт не е ефективно. Тя отново настоя да бъдат запазени само линии N1 и N2 в петък и събота, когато пътникопотокът е най-голям, а линиите N3 и N4 да бъдат спрени поради ниска използваемост през седмицата.

В крайна сметка нощният транспорт оцеля, като Столична община ще трябва да продължи да търси решение за по-оптималното му управление като за тази цел ще бъде създадена работна група.