Железопътната гара на Нова Загора е на 103 години и е най-старата, функционираща и до днес обществена сграда в града.

Това се казва в писмо до медиите от организационени комитет в защита на гарата.

Решението за разрушаване на красивата историческа сграда на ЖП гара Нова Загора е взето от ръководството на ДП "НКЖИ" вероятно малко след 2014 година. Пренебрегвайки всякакви други факти и аргументи - единственият мотив е, че запазването и ремонтирането на сградата е икономически неизгодно. Поради факта, че собствеността на сградата е публична държавна собственост - предварителен дебат с обществеността на Нова Загора, относно нейното бъдеще, категорично е изключен.

Следва период на проектиране на тъмно, като са проектирани два варианта за нова гарова постройка. В началото на 2019 г. те са представени пред Общинското ръководство. Нито дума за съдбата на съществуващата сграда.

Впоследствие в малка зала в Общината се появява табло с два панелни проекта, с които гражданството не е запознато.

Гражданите продължават да събират онлайн подписи за запазването на гарата в Нова Загора. До сега са се включили 1020 техни съграждани. "За нас е важно да опазим стойността на тази Новозагорска реликва и да не позволим тя да бъде заменена с бутафорно строителство без културна стойност."

На 15.04.2021 има внесено заявление в Министерството на културата за деклариране на сградата като паметник на културата от местно значение.

Тази гара е една от първите обществени сгради на възраждаща се Нова Загора и една от първите гарови постройки на Нова България. Строителството ѝ започва през 1912 г., като на призива за доброволен труд масово се отзовават десетки граждани.

Заради последвалите войни строежът ѝ се забавя и тя е открита през 1918 г. Сградата е масивна, каменна, двуетажна, със строги, добре балансирани обеми, скатен покрив, приятен силует и има облик на гарова постройка от тази епоха.

Реконструкцията ѝ е направена през 1959 г. и после е оставена на времето и липсата на поддръжка, припомнят от инициативния комитет.