Омбудсманът възразява срещу поскъпването на билета за градския транспорт в София.

Диана Ковачева посочва, че е против предвидената различна цена за купуване на един и същи билет - за еднократно пътуване без право на прекачване, в зависимост от това дали е купен от водач на превозно средство, каса или автомат на територията на метростанция (2 лв.) или от каса извън територията на метростанция (1.60 лв.).

Според нея това не е съобразено с недостатъчните на брой пунктове за закупуване на билети и е по-скоро санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

"Предвиденото увеличение на цената на превозните документи не е съобразено с тежката икономическа обстановка в страната и занижената покупателна способност на населението. Още повече, че в условията на епидемична обстановка един от начините за привличане на пътници към използването на градски транспорт е предлагането на ниски, достъпни цени на транспортната услуга, което в София така и не се случи за разлика от други европейски столици", изтъква Ковачева.

Тя е категорична, че новата тарифна политика не бива да става чрез налагане на ограничения, липса на избор на превозни документи и увеличения на цените.

Според нея реформата трябва да отчита и транспортните нужди на пътниците, които градският транспорт в столицата следва да обслужва.

Общественият защитник се обявява и срещу заложеното в проекта изискване пътникът да валидира/използва закупения от него билет за еднократно пътуване без прекачване до 60 минути от издаването му. Тя счита, че подобно изискване нарушава правата на потребителите на транспортни услуги, тъй като ги лишава от възможността да използват билета на по-късен етап от закупуването.

Ковачева не одобрява и отпадането на досега съществуващи превозни документи, като месечната карта за една линия наземен транспорт и метро, на електронна карта за десет еднократни пътувания. Според нея това е необяснимо от гледна точка задоволяване транспортните потребности на гражданите.

Билетчето в София остава 1.60 лв, въвеждат билет за време и младежка карта

Билетчето в София остава 1.60 лв, въвеждат билет за време и младежка карта

Цената на годишната карта за градски транспорт остава същата - 365 лева

Омбудсманът се аргументира с факта, че много граждани пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация само по една линия на градския транспорт. Така след промените те ще бъдат принудени да си купят месечна карта за всички линии, което няма да отговаря на действителните им нужди.

Тя изтъква и че талоните за 10 пътувания се използват от работещи например през седмица от вкъщи или от гости на столицата, както и от граждани, ползващи инцидентно градския транспорт.

"Не отговаря на действителността посоченото в мотивите към Проекта, че талонът за 10 пътувания ще се замести от нововъведените билети за 30 минути и 60 минути - посочен е като аргумент единствено случай, в който билетите се използват за прекачване. Съществуващият талон за 10 пътувания обаче, не е ограничен за ползване във времето и в тази връзка съществуват редица други възможни негови употреби", подчертава общественият защитник.

Тя посочва, че 5,1% от пътуванията са с еднократен билет с прекачване, което дава основание на вносителите за въвеждане на билета за време от 1,60 лв. Същевременно обаче пътуващите с талон за десет пътувания са 9,8% за 2019 г., което според нея е достатъчно силен аргумент, за да остане тази възможност.

Предлагат нови цени на билетите за градски транспорт в София

Предлагат нови цени на билетите за градски транспорт в София

Последната дума има СОС

Ковачева е против отпадането и на месечната карта за метро, за която не се предлага подходяща алтернатива. Така гражданите ще са принудени да купуват годишна карта на разсрочено плащане, като първата вноска е за три месеца.

Тя пита защо е отпаднала и възможността за пътуване с еднодневната карта за всички линии - "Бял билет", с която се пътува безплатно при силно замърсен въздух.

Според нея е спорно и предвиденото таксуване на пътниците според пропътувано време - 30 и 60 мин., предвид обхвата на транспортната мрежа, честите задръствания, особено в пиковите часове и неспазването на разписанията.

Ковачева е категорична, че всяко изменение и допълнение във въпросната Наредба трябва да бъде съпроводено с информационна кампания, която да обясни промените на гражданите и те да са наясно откъде и на каква цена могат да закупят новите превозни документи, а също как на практика да ги зареждат и използват.

Цената на билетчето в метрото да си остане 1,60 лв., иска Фандъкова

Цената на билетчето в метрото да си остане 1,60 лв., иска Фандъкова

Не е ясно кога ще е гласуването на тарифната политика за градския транспорт