Освен близо 7-километровия участък от АМ "Европа" днес бе пусната в движение и отсечка, дълга 7.5 км, от новостроящия се скоростен път I-1 Ботевград-Мездра. Трасето бе изпробвано с български спортен автомобил, оцветен с националния трибагреник.
На церемонията присъства министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, който изтъкна усилената си работа с изпълнителя, така че да се облекчи максимално движението за българските граждани преди Великденските празници. Гости на церемонията бяха заместник-министър Николай Шушков, областния управител на Софийска област Радослав Стойчев, председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Венцислав Ангелов и други.
Шишков обясни, че се работи по трасето на пътя Видин - Ботевград между Видин и Ружинци. Той уточни, че отчуждителните процедури за необходимите за строителството терени в участъка Ружинци - Монтана са на финален етап.
"Законът позволява и има обжалвания на оценките за стойността им. В момента сме в съдебна фаза. Очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и след това да можем да дадем фронт за започване строежа в тази част", посочи регионалният министър.
По думите му, въпреки проблемите, продължава модернизирането на останалата част от трасето между Мездра и Ботевград.
Шишков припомни, че определеното трасе между Монтана и Враца е било неподходящо и затова се прави ново проектиране. "Тази отсечка ще остане като последна, но това не означава, че не работим по нея. Всички части от пътя са на различен етап и по всички работим усилено", посочи регионалният министър.
Той обясни, че заради необходимост от извършването на взривни работи в близост до Мездра във връзка със строителството ще се наложи част от пътя да бъде затворен за движение.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики отбеляза, че са отстранени дадени през миналата седмица забележки във връзка с новооткрития участък. От ЕЦТБ са извършили инспекция по пътна безопасност на отсечката, а по-конкретно на трасето между селата Скравена и Новачене.
Екип от експерти провериха състоянието на пътя, включително отводнителните съоръжения, дилатационните фуги при мостовите съоръжения, водостоците, пътните знаци и маркировките, ограничителните системи за пътища, както и състоянието на откосите зад шумоизолиращите бариери.
Установено е, че на някои места все още не са почистени отпадъците, оставени от строителните работници около пътя. В същото време някои от капаците на комуникационните шахти все още не са били поставени, а зад шумоизолиращите бариери са открити битови и строителни отпадъци.
Източник: ЕЦТБ
От ЕЦТБ констатират, че пътните знаци и пътните маркировки са изпълнени съобразно проекта за организация на движението. Широчината на платното за движение е 7 м, а елементите С14.1. са изпълнени с фолио от клас, който надвишава минималните нормативни изисквания, действащи в България.
Експертите обаче са с отрицателно становище относно поставената пътна маркировка, която следва да се провери до каква степен отговаря на действащите нормативни изисквания. От ЕЦТБ припомнят, че многократно са съветвали МРРБ и АПИ да избягват поставянето на т. нар. термопластик, тъй като това е неподходящ материал за пътна маркировка в съответните географски ширини.
Екипите на Европейския център за транспортни политики са констатирали още, че бетонът на шумозащитната преграда е с лошо качество, като е налице разслояване, което в комбинация със солните смеси само след една зима ще доведе до увреждането му. Отчитат, че това е недопустимо за новопостроен път.
Освен това асфалтът няма ясен контур, а връзката с банкета ще бъде компрометирана веднага, като липсва и уплътняване. Експертите посочват, че линейните отводнители са с различно ниво на нивелация и са по-високи от асфалта, което е вероятно ще доведе до задържането на вода на платното. Канавките и отводнителни канали пък били като за временно строителство.
Източник: ЕЦТБ
Според ЕЦТП експлоатацията ще покаже всичките тези дефекти почти веднага.
Експертите призовават АПИ също да обърне внимание на необходимостта от ремонт на съществуващото трасе на път I-1, което се намира в опасно състояние. След пускането на скоростния път старото трасе ще играе второстепенна роля, като при пътни инциденти или ремонт на основното, движението да бъде пренасочвано отново от там.
Екипът на ЕЦТП ще направи повторна инспекция 4-6 месеца след въвеждането в експлоатация, за да се провери какво ще бъде състоянието на пътя след пускането му.