Извънредни инструктажи за всички ватмани и реорганизация на структурите в "Столичен електротранспорт" ще бъдат проведени след тежкия инцидент по трамвайна линия 22 във вторник.
Това стана ясно по време на извънредното заседание на транспортната комисия в Столичния общински съвет, на което директорът на дружеството Евгений Ганчев представи предприетите мерки.
"Всяко произшествие, при което вината е на водач, се разглежда детайлно. Извършват се инструктажи, налагат се санкции по Кодекса на труда - от предупреждения за уволнение до дисциплинарни наказания, както и заплащане на нанесени щети. Освен това се организират извънредни инструктажи, които да припомнят на водачите всички правила за работа и реакция при инциденти", заяви Ганчев.
По думите му годишно дружеството участва в между 400 и 500 пътно-транспортни произшествия, от които около 70-80 са по вина на шофьорите. "При пробег от 17 млн. километра годишно това е в рамките на статистиката, но всяко едно такова събитие изисква конкретни мерки", уточни той.
Инциденти и статистика
През 2023 г. "Столичен електротранспорт" е участвал в 479 пътни произшествия, а през 2024 г. - в 528. Вината на водачите е установена съответно в 91 и 79 случая. Средно годишно в такива инциденти загива по един човек.
Освен сблъсъците, се регистрират и така наречените "транспортни злополуки", когато пътник пада и се наранява вследствие на рязко спиране или засичане от друго превозно средство.
Проблемите с инфраструктурата
Ганчев посочи, че средната възраст на трамвайния релсов път в София е около 30 години, а необходимостта от ремонти е очевидна. За 2024 г. са предвидени 5 млн. лева за основни ремонти, докато през предходната година средствата са били 3 млн.
"Накопаният недостиг на ремонти в последните години изисква ежегодно да се обновяват поне 15-20 км от релсовия път", коментира директорът.
В момента се извършват ремонти на бул. "Стамболийски" и бул. "Рожен", предстои реконструкция на бул. "Мария Луиза" и подготовка на проекти за още 4-5 трасета.
Подвижен състав и нови поръчки
По думите на Ганчев през последните години по оперативни програми са доставени 67 нови трамвая, 49 електробуса и 110 тролейбуса. В ход са нови обществени поръчки - за 40 нископодови климатизирани тролейбуса, 50 електробуса, както и за доставка на нови трамвайни мотриси. Подготвят се и поръчки за модернизация на старите чешки трамваи.
"Една нова мотриса струва между 4 и 5 млн. лева. Това е дългосрочен процес, който не бива да бъде прекъсван", подчерта Ганчев.
На заседанието общински съветници повдигнаха и въпроса за условията на труд на ватманите.
Ваня Григорова заяви, че вината не трябва да се стоварва изцяло върху водача, тъй като често се налага ватманите да слизат заради служебни или лични нужди. Тя настоя за повече човешко отношение към тях.
Иван Таков от БСП поиска на следващо заседание да бъде представена в детайли планираната реорганизация, за да се предотвратят бъдещи инциденти.
Андрей Зографски от "Спаси София" предупреди, че подобни инциденти в пиков час могат да имат тежки последици. Той настоя за засилен контрол както от страна на "Електротранспорт", така и от ЦГМ, и предложи въвеждането на пунктове за вода и храна за водачите.
Записите от камерите в превозните средства се съхраняват и при необходимост се предоставят на компетентните органи. На новите превозни средства вече са монтирани допълнителни камери, включително такива за следене на движението напред.
"Извънредният инструктаж ще бъде проведен за целия експлоатационен персонал. Паралелно с това ще се извърши и реорганизация на службите по безопасност на движението. Това са конкретните мерки, които ще предприемем веднага", завърши Ганчев.
ivaylo-mladenov
на 04.09.2025 в 13:12:22 #1Кой да се сети, че на някакъв келеш ще ми мине такава мисъл