Столичния общински съвет (СОС) одобри предложеното увеличаване на размера на таксите за разрешителни за строеж и технически услуги - мярка, която цели справедливо облагане на строителните дейности и осигуряване на допълнителни приходи за общинския бюджет, както и изменение в наредбата за градския транспорт, създаващо траен механизъм за компенсация на пътници, чиито превозни документи се обезценяват поради прекъсвания в транспортната услуга - особено актуално след неотдавнашната стачка.
Председателят на групата на "Спаси София" и лидер на формацията Борис Бонев определи днешния ден като изключително важен за града.
"Изненадващо днес се случиха две положителни неща. Първо, прие се удължаването на срока на действие на картите за градския транспорт - компенсация за дните без транспорт. И второ - нещо още по-важно - повишаването на таксите за разрешителни за строеж", заяви Бонев.
Той подчерта, че повече от 20 години тези такси не са били актуализирани и припомни, че новите приходи ще могат да се използват за подобряване на инфраструктурата, отчуждаване на имоти и инвестиции в приоритетни сфери.
Бонев благодари на всички политически сили, които подкрепиха мярката - ГЕРБ, БСП, "Синя София", "Възраждане", "Има такъв народ", Ваня Григорова и независимите съветници.
"Съжалявам, че доскорошни партньори под натиска на кмета не подкрепиха доклада, макар да знаят, че е правилен. Това е морален компромис, но ние няма да отвръщаме с политически инат. Ще подкрепим и техния доклад за промяна на други такси, ако е разумен", добави той.
Общинския съветник от "Спаси София" и зам.-председател на комисията по архитектура в СОС Росица Николова изрази задоволство от финансовия ефект на решението. "С двойното увеличение на таксите за технически услуги, общината ще получава около 30 милиона лева повече годишно. Това са средства, които до момента са се губили, защото наредбата не е актуализирана от 2006 г.", заяви тя.
Тя подчерта, че новите такси не са пречка за бизнеса, а справедлива мярка. Според нея, дори при двойно увеличение, таксата е под 1% от стойността на жилищен имот в първа зона на София.
Другото прието предложение - за компенсации на притежателите на дългосрочни превозни документи, беше представено от Гергин Борисов.
"До момента нямаше траен механизъм за обезщетение при липса на транспорт. Сега има два - удължаване на срока на валидност на картата и зареждане на нова карта с намалена стойност. Това е в интерес на ученици, студенти, пенсионери и всички активно ползващи градския транспорт", обясни той.
Той допълни, че механизмът може да бъде активиран с решение на Общинския съвет или с директна заповед на директора на ЦГМ - без нужда гражданите да подават заявления.
"Това е начинът, по който Спаси София разбира работата - трайни механизми, които защитават интереса на гражданите. Благодаря на всички, които подкрепиха предложението ни", завърши Борисов.