Най-много столичани отиват на работа с автомобил. Това показва онлайн изследване Визия за София и Зелена София на Столична община сред мениджъри и служители в големи компании в София. То изследва нагласите към устойчивата мобилност и готовността да бъдат използвани устойчиви алтернативи на автомобила.

Изследването оценява общата ситуация в компаниите по отношение на транспорт, включително вид използван транспорт, начин и продължителност на придвижване от и до работното място, както и удовлетвореност или проблеми, свързани с него.

Според интервюираните мениджъри около 60% от служителите се придвижват с коли. В някои компании делът им е значително по-голям. На второ място са ползващите градски транспорт, които са между 35 и 38% от запитаните. Най-малко служители идват на работа пеша или с велосипед - до 5%, особено през есенния и зимния сезон.

Снимка 401816

Използването на комбиниран транспорт се случва много по-често, дори в рамките на един ден. 10% от анкетираните посочват, че работят близо до дома си - или на разстояние до 2 км от работното място. Други 37% от изследваните служители ежедневно изминават между 3 и 6 км, около една пета пътуват между 7 и 10 км, а значителен дял от 27% изминават разстояние между 11 и 20 км., за да стигнат до работното си място.

Снимка 401815

Почти половината от анкетираните прекарват до половин час в пътуване в една посока от или до работа. На отиване към работното място около 44% отделят от половин до един час, а на връщане същото време отделят вече 50% от запитаните. Близо една десета от участниците в изследването пътуват над един час от и към работното си място.

Работниците, които избират автомобила за идване на работа, живеят най-далеч. Те изминават между 3 и 20 км в една посока. Пътуващите с велосипед най-често изминават между 3 и 4 км. Ходенето пеша е по-предпочитано при по-кратки разстояния - до 3-4 км. С увеличаване на отдалечеността на работното място се увеличава и използването на градски транспорт, гласи проучването.

Най-натоварените сутрешни часове са 8:00-8:59. Пикът на тръгващи към работното място е 8:00-8:29. Вечер времевият интервал с най-голямо натрупване на придвижващи се в посока от работното място към дома е между 18:00 и 18:30.

Задръстванията, времето на придвижване, необходимостта от прекачване, нередовен градски транспорт и липса на места за паркиране са основните проблеми при пътуването до и от работното място. Сутрин проблем е намирането на паркомясто, вечер времето за прибиране е по-продължително. Повече от половината анкетирани смятат, че пътуването до и от работното място причинява стрес, като това важи най-вече за пътуването с автомобил, градски транспорт и такси.

По силата на навика много хора имат твърдо установени навици да се придвижват с кола и дори не помислят да сменят транспорта. 68% от шофиращите, признават, че пътуват сами в колата си от и до работа, 27% споделят пътуването с член на семейството си или познат и само 5% - с колеги. Цели 92% ползват личен автомобил, 5% - на приятел или познат и 3% - служебен.

По отношение на паркирането 40% ползват свободна зона за паркиране, 31% подземен служебен паркинг, 22% наземен служебен паркинг, 1% платен паркинг и 1% паркират в Зелена зона.

69% от работниците, които идват с градския транспорт, ползват автобус, 48% - трамвай, 41% - метро и 8% - тролей. За 21% от тях причината да ползват градски транспорт е, защото нямат автомобил,. За 18 и за 12% от анкетираните разстоянието е най-дълго и имат удобен градски транспорт19% - защото им е най-евтино.

32% от ползващите градски транспорт си купуват годишна абонаментна карта за всички линии, 23% - месечна и 11% - тримесечна за всички линии и 9% ползват месечна карта за една линия на наземния транспорт. 15% от пътуващите с градски транспорт не използват абонаментна карта.

Три пъти по-малко служители идват на работа пеша в сравнение с хората, които идват с кола или с градския транспорт. Пътят на 80% от пешеходците преминава през улици и едва на 20% през паркове или градини. Най-честата причина за идването пеша на работа е физическата тренировка.

Снимка 401814

Транспортните предимства и улеснения са все по-важен фактор за привличане на нови и задържане на настоящи кадри. Много компании предлагат мерки за облекчаване на служителите си.

Някои от по-популярните и конвенционални прилагани мерки са:

гъвкаво работно време;

предоставяне на карти за градски транспорт, паркоместа и/ или служебни автомобили;

електромобили за споделено ползване;

субсидирано гориво;

осигуряване на велосипеди, велостойки, душове и съблекални за велосипедистите.

В унисон с последните тенденции някои компании предвиждат дори колонка за зареждане на електромобил или поддържат приложение за споделено пътуване със собствен или служебен автомобил.

Някои компании осигуряват паркоместа. Други стимулират служителите си да ходят пеша като ги стимулират с награди за изминато разстояние и успяват да променят навиците на някои от тях.

В три от изследваните високотехнологични компании е въведено и приложение за споделено пътуване . Еда от компаниите е предоставила и 20 електромобила за целта. През разработена от компанията платформа автомобилите могат да се заявяват за превоз от работещите там, но при условие, че се регистрират поне трима служители за един автомобил. Същото приложение може да се използва не само за служебно предоставените електромобили, но и за личните.

В повечето компании има дори специално отредени бюджети и назначени служители, които прилагат устойчиви практики и инициативи, проследяват ефекта на инициативите и ги подпомагат. В част от изследваните компании се отделя ресурс и за грижа за здравословното състояние на служителите.

От друга страна служителите са високомотивирани и биха предпочели по-устойчив начин на придвижване. Работодателите и служители, близо половината са на възраст между 25 и 35 г.

Организаторите на проучването обясняват, че са направени дълбочинни интервюта сред мениджърите на седем големи компании в София: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import, Нewlett Packard.

Проведени са близо 300 анкети със служители в сградите на Expo 2000 Office park, Vertigo Business Tower, Sofia Airport Center, Business Park Sofia, Progress, SAP. Количественото изследване не е представително и се базира на онлайн анкета, в която е използван методът на отзовалите се. Въпреки че за представителност е необходимо по-всеобхватно изследване, резултатите от проучването показват генерални тенденции и дават добри насоки за работа занапред.