
Ватев припомни, че през 2004 година върху публично-частна собственост на връх Свобода, където се намират останки от старо тракийско светилище, започва незаконно построяване на паметник – теке, на мюсюлманския митичен образ Енихан-баба.
След като прокуратурата и местните власти в Смолян спират строежа, година и половина по-късно министърът на земеделието Нихат Кабил изкарва земята от статута публично-държавна собственост и я прави частна, а областният управител я продава на джамийското настоятелство без търг и без конкурс, разказа Ватев.
Той каза още, че не е взето разрешение за строителство от Националния институт за паметниците на културата и затова възнамерява да отправи питане към министъра на културата Стефан Данаилов.
Това е голямо беззаконие, ще дам г-н Кабил на прокуратурата за тази незаконна сделка и това узаконено престъпление, каза Ватев.
В огледална зала на парламента бяха представени парчета от тракийски глинени съдове, събрани в района при извършената от историческия музей в Пловдив проверка в края на 2004 година на самото място.
Тогава получихме сигнал, че там се строи някаква сграда, разказа Костадин Кисьов, старши научен сътрудник и директор на Историческия музей в Пловдив.
Строежът беше в начална фаза. По ред закони, като например по Закона за паметниците на културата и музеите, е извършено нарушения.
При строителството независимо на какво – дали блок, къща или паметник, щом като там има недвижим паметник на културата, строителството задължително трябва да се предшества от разкопки.
Кисьов поясни, че всички недвижими паметници на културата в България са с национално значение. В случая на натъкване на такъв паметник при строеж, строителната фирма трябва да представи в Националния институт по паметниците на културата в София проекти, които да бъдат одобрени, така че новото строителство да не унищожи останките.
В случая има разрушаване на национален исторически паметник – тракийско светилище, съществувало от края на бронзовата епоха, каза Кисьов. По неговата оценка това е най-голямото тракийско светилище в Родопите и със строителните работи се унищожават и възможностите за проучване и превръщането му в туристическа дестинация.
Според Кисьов вина за това носи кметът на местното село, а също и строителите.
Пред журналисти беше показана и книга избрани съчинения на Васил Дечев – един от най-големите краеведи на Родопите, в която той е описал съществуването на такова голямо тракийско светилище.
Според експертите неправилно е избрано мястото за строителството на текето върху тракийското светилище.
Според тях има исторически свидетелства за друго култово място в близост до върха и би трябвало там да се построи текето, а не на самия връх.
Според експертите инсинуация е, че на върха е съществувал град на Енихан баба.
Това не е историческа личност, не е съществувал такъв човек. На върха няма гроб, нито църква, нито останки от мюсюлмански храм, заяви Кисьов.
Там има единствено останки от тракийско светилище, по-голямата час от което вече е унищожена, добави той.
Кисьов каза, че ще настоява Министерството на културата да назначи специализирана комисия с представители на БАН, която да установи размера на щетите и да се предприемат незабавни спасителни разкопки, за да се проучи и запази оцелялото от тракийското светилище.