Проблемите в градоустройството на София растат, като едновременно се намалява и пространството за жителите на града.

От Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП) предлагат икономически решения на проблема с градоустройствените планове в столицата.

Основните проблеми в столичния транспорт са тежкият трафик и недостигът на паркоместа. Такава диагноза поставят от ЕКИП.

От експертния икономически клуб предлагат въвеждане на такса "Задръстване", тъй като най-натоварените пътни артерии в столицата се използват напълно безплатно. Икономически това предложение е подкрепено от теорията, че прекомерно високото търсене може да се регулира чрез пазарни механизми като повишаване на цената, обясни Теодор Каракалов. Приходите от подобни такси би следвало да се разпределят за подобряване на обществения транспорт, смята Караколев. Стойността на таксата би трябвало да бъде обект на отделно изследване и да бъде подложена на тест.

Сградите с над 200 паркоместа трябва да проучат трафика

Сградите с над 200 паркоместа трябва да проучат трафика

Това се предвижда в новата наредба на МРРБ

Разширението на синята и зелената зона ще намалят натиска, отчитат от ЕКИП. Законът за устройство на територията не позволява строителството на многоетажни паркинги, подчерта Караколев, а според него, това би била удачна мярка за справяне с проблема.

"Ще има местни избори, които неминуемо ще повлияят и ще видим в каква посока ще тръгнат политиците и дебатите", коментира председателят на ЕКИП Стоян Панчев. Той описа проектите с европейски средства като неефективни. "Колкото повече се увеличава инфраструктурата, толкова повече коли има", отбеляза Панчев.

Възможна алтернатива според икономиста е платените зони за паркиране да бъдат отдадени на концесия, което значително ще подобри тяхното качество.

Вместо разширяване на зелените площи в София, от ЕКИП предлагат подобряване на вече съществуващите зони, като тяхното управление се децентрализира до ниво квартали и частни собственици.

Синя и зелена зона в София се разширяват от утре

Синя и зелена зона в София се разширяват от утре

Без таксуване в някои участъци на 1 и 2 ноември

Според ЕКИП държавните играчи са по-неефективни от бизнеса, а централизацията води до повече регулаторна тежест и съответно повишение на цените.

"Отрицателните ефекти от регулаторната тежест обикновено надвишават положителните ефекти, обясни Георги Вулджев и предложи регулациите да бъдат върху височина и гъстота.

Повече имоти, по-ниски цени, по-достъпни жилища и по-малко унищожаване на природа - това според икономистите от ЕКИП, ще бъдат позитивите от съкращаване на регулациите.

Експертите посочиха столичния квартал ж.к. "Младост", като пример за сблъсък между граждани и бизнес именно поради неадекватно градско планиране.

Вулджев представи сравнение между проспериращата зона "Бизнес парк София" и "София Тех Парк", при който има голям разход на публични средства (80 млн. лева). Той определи мащабния проект като провален.

От ЕКИП смятат, че Столична община има възможността да подобри икономическата среда чрез децентрализация, без мащабни публични проекти и привличане на инвестиции. Вулджев изтъкна необходимостта от периодични оценки на качеството на административните услуги.

"Идеята ни е да започнем комуникация с тези, които ще решават в бъдеще въпросите", заяви Стоян Панчев.