По автомагистрала "Хемус" не се строи в последните две години и половина, защото никой министър не е имал смелостта да погледне реално фактите и възможностите.
Това заяви регионалният министър Андрей Цеков пред Нова телевизия.
По думите му вероятно отдавна бихме имали АМ "Хемус" и тя е показателен пример как не трябва да се осъществява магистрално строителство.
Цеков припомни, че довършването на АМ "Хемус" бе възложено чрез инхаус процедури за 2.7 млрд лв. през 2018-19 г. Тоест държавата възложи строителството на своя фирма, само че в закона е записано фирмата да може сама да го изпълни. Същевременно обаче тя го е възложила на 150 по-малки, частни фирми, обясни Цеков.
И в крайна сметка възможностите пред властта са били три:
- да загуби авансите, които е раздала за над 1 млрд. лв.
- да загуби евентуално едни съдебни дела, които да се проточат около 3 години
- да търси как да санира допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по същите договори
Най-добрият вариант в момента е да се даде възможност да се продължи строителството, смята регионалният министър и допълни, че към момента се работи в много малък участък от нея. След индексациите обаче ще има оскъпяване с 20% на тези 2.7 млрд. лева, обясни той.
Като условно Цеков постави до края на 2025 г. да бъдат отворени още 80 км от АМ "Хемус".
По отношение на Северната скоростна тангента около София и взетите ядки от нея министърът обясни, че пробите са взети от участък с изтекъл гаранционен срок и държавата не може да направи нищо. Взети са ядки, но не и по методиката, която трябва.
В рамките на месец ще бъде извършена и образна диагностика на основните магистрални участъци, обеща Цеков.
АМ "Европа"
Участъкът до ГКПП "Калотина" трябва да бъде довършен тази година, като за останалите участъци министърът не поиска да се ангажира със срок.
АМ "Струма"
Работи се по варианта да се запази сега съществуващият път и да се изгради нов. До края на тази година да започне проектирането на източно трасе, което да бъде довършено до 2027 г. Министър Цеков обясни, че то не е много дълго- около 15-16 км.
АМ "Тракия"
Между София и Пловдив трябва да има три ленти и една аварийна, но в регионалната политика само лошите неща стават бързо, коментира Андрей Цеков.
Строителство обаче може да започне най-рано след 3 години. При всички случаи между Пловдив и София си струва, тъй като на ден се осъществяват над 100 хиляди преминавания, обясни регионалният министър.
ТОЛ такси
Принципът е, че парите от ТОЛ таксите трябва да стигат за поддръжката на републиканската пътна мрежа. На година се събират около 350 млн. лв. от ТОЛ, а поддръжката струва около 1.3 млрд., посочи Цеков.
По думите му таксите не са високи спрямо Европа, но пътищата ни са в изключително лошо състояние. Нямаме една довършена магистрала, може би единствено АМ "Марица", коментира Цеков.
Всичко останало прилича на натрошен пъзел, по мнението му. Не можем да поискаме по-високи ТОЛ такси на тази база, заключи Андрей Цеков.
projekt
на 21.08.2023 в 15:59:44 #6г-н Паяк. 1 строителството е некачествено и при всеки по силен дъжд се наводняват станциите. 2. метрото се строи не заради Бойко. и в момента се изгражда. станцията в кв. Левски скоро ще е готова 3. скоро ще започне строителство към студентски гард. в голямата си част това са европейски пари за строителство на "метрото" и на магистралите. лошото е че след това ремонтите са за наша сметка. от нашите пари ремонтираме всичко защото се получава че го строим 2 пъти. да си благодарен на някой че е свършил част от задълженията си за което получава заплата......е смешно. да благодариш на Бойко за магистралите които ти си платил е като да си благодарен на касиерката в Била че ти е взела парите за хляба който си купуваш. това си е задължение на политици, община, министри. това не е жеста на добра воля. това им е работата. помниш ли участъка на магистралата Чирпан - Стара Загора. строен е по времето на БСП, по схемата братко-батко. както виждаш и преди ГЕРБ се строяха магистрали. тогава от ГЕРБ реваха че се строи некачествено, че се използва шлака и какво ли не. е оказа се че участъка след Стара Загора към Бургас е същия. строен и пуснат по времето на ГЕРБ. пропаднал е. каква е разликата тогава между ГЕРБ и БСП и едните и другите строят. и на едните и на другите пътищата пропадат. не знам къде живееш, ама аз редовно минавам по северната тангента. гордостта на Бойко и Фандъкова. ами извинявай много ама тя цялата е пропаднала подобно на участъка Чирпан - Стара Загора. няколко години след като пуснаха северната тангента и мостовете се напукаха и на снадките пропадна. не говорим за поддръжка, говорим за некачествено изпълнение. и тук не става кой е фен на Путин или на Байдън. качеството на магистралите, на пътищата е нещо което всеки може а види, да усети като кара по магистралата, по улиците на София които са ремонтирани по няколко пъти в годината. а най добре обичат да строят като вали дъжд. явно е някаква нова германска технология която прави по добро слепване на асфалта. вали дъжд и асфалтираш......нали няма нужда да напомняме че Фандъова е от ГЕРБ. да напомним за прословутия ремонт на жълтите павета. колко пъти ги пренареждат и оправданието че минавали от там автомобили и спирали рязко.....за теб това сериозно ли е. ами другия известен ремонт с "перките" на Графа.....изобщо където и да погледнеш.....всичко е тотал щета. и ти казваш че трябва да сме благодарни на ГЕРБ че строи лошо, но било по добре да строи лошо от това да не се прави нищо. а не е ли по добре да се строи качествено
paqka
на 21.08.2023 в 12:20:54 #5И метрото ли не ти харесва? Бойко правеше по 3 станции на година. Сега от 2021 са нула. Тъпи та тъпи мрънкачи
paqka
на 21.08.2023 в 12:18:46 #4Чакай 2167 година тогава. Мрънкащ тип
projekt
на 21.08.2023 в 11:36:28 #3магистралите построени и пуснати от ГЕРБ, същото важи и за тези пуснати от БСП, са за тотален ремонт. северната тангента е за основен ремонт, участъка магистралата Стара Загора-Бургас е за основен ремонт, не козметичен. магистралата е пропаднала както беше при Чирпан - Стара Загора. така че айде стига с тоя ГЕРБ и тоя Бойко какъв велик строител бил. стига и с приказките по добре да се прави нещо, защото това "по-добре" струва на България стотици милиони за строеж, после стотици милиони за ремонт. айде няма нужда да даваме такива пари за да се учат хората как се правят магистрали и да гледаме по новините как Бойко реже лентички.
glider
на 21.08.2023 в 10:55:37 #2Знаем как щяха да я построят. Парите през "Автомагистрали" дадени на "правилните" фирми и пололовината от тях откр..., пардон "усвоени". Асфалтът по-тънък минимум с 30% и след има-няма 5 години ремонтът чука на вратата. Който пак ще се даде на/прави от "правилните" фирми, които пак "усвояват" половината и т.н. и т.н. Пари - Далавера - Пари прим - Капитализъм Made in BG.
paqka
на 21.08.2023 в 10:04:47 #1До 2025 герб щяха да я построят цялата. Факт