По автомагистрала "Хемус" не се строи в последните две години и половина, защото никой министър не е имал смелостта да погледне реално фактите и възможностите.

Това заяви регионалният министър Андрей Цеков пред Нова телевизия.

По думите му вероятно отдавна бихме имали АМ "Хемус" и тя е показателен пример как не трябва да се осъществява магистрално строителство.

Цеков припомни, че довършването на АМ "Хемус" бе възложено чрез инхаус процедури за 2.7 млрд лв. през 2018-19 г. Тоест държавата възложи строителството на своя фирма, само че в закона е записано фирмата да може сама да го изпълни. Същевременно обаче тя го е възложила на 150 по-малки, частни фирми, обясни Цеков.

И в крайна сметка възможностите пред властта са били три:

  1. да загуби авансите, които е раздала за над 1 млрд. лв.
  2. да загуби евентуално едни съдебни дела, които да се проточат около 3 години
  3. да търси как да санира допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по същите договори

Най-добрият вариант в момента е да се даде възможност да се продължи строителството, смята регионалният министър и допълни, че към момента се работи в много малък участък от нея. След индексациите обаче ще има оскъпяване с 20% на тези 2.7 млрд. лева, обясни той.

Като условно Цеков постави до края на 2025 г. да бъдат отворени още 80 км от АМ "Хемус".

Строежът на АМ "Хемус" се оскъпявал само с 30%, а не двойно

Строежът на АМ "Хемус" се оскъпявал само с 30%, а не двойно

За регионалния министър е в интерес на обществото магистралата да продължи да се строи

По отношение на Северната скоростна тангента около София и взетите ядки от нея министърът обясни, че пробите са взети от участък с изтекъл гаранционен срок и държавата не може да направи нищо. Взети са ядки, но не и по методиката, която трябва.

В рамките на месец ще бъде извършена и образна диагностика на основните магистрални участъци, обеща Цеков.

АМ "Европа"

Участъкът до ГКПП "Калотина" трябва да бъде довършен тази година, като за останалите участъци министърът не поиска да се ангажира със срок.

АМ "Струма"

Работи се по варианта да се запази сега съществуващият път и да се изгради нов. До края на тази година да започне проектирането на източно трасе, което да бъде довършено до 2027 г. Министър Цеков обясни, че то не е много дълго- около 15-16 км.

С 6000 подписа сдружения настояват за АМ "Струма" през Кресненското дефиле

С 6000 подписа сдружения настояват за АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Подписката е входирана в Министерски съвет

АМ "Тракия"

Между София и Пловдив трябва да има три ленти и една аварийна, но в регионалната политика само лошите неща стават бързо, коментира Андрей Цеков.

Строителство обаче може да започне най-рано след 3 години. При всички случаи между Пловдив и София си струва, тъй като на ден се осъществяват над 100 хиляди преминавания, обясни регионалният министър.

ТОЛ такси

Принципът е, че парите от ТОЛ таксите трябва да стигат за поддръжката на републиканската пътна мрежа. На година се събират около 350 млн. лв. от ТОЛ, а поддръжката струва около 1.3 млрд., посочи Цеков.

По думите му таксите не са високи спрямо Европа, но пътищата ни са в изключително лошо състояние. Нямаме една довършена магистрала, може би единствено АМ "Марица", коментира Цеков.

Всичко останало прилича на натрошен пъзел, по мнението му. Не можем да поискаме по-високи ТОЛ такси на тази база, заключи Андрей Цеков.