Строителството на АМ "Хемус" не се оскъпява двойно, както твърди лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, а максимум с 25-30%. Това заяви пред bTV регионалният министър Андрей Цеков.
Той поясни, че се водят преговори с фирмите, които са взели аванси за строителството на магистралата, че няма да се индексират раздадените аванси.
"Ще се индексира с ръст на цените на строителните материали само остатъчната част от договори, т.е. цялото оскъпяване излиза някъде към 25-30%", изчисли министърът.
По негови думи е в интерес на обществото магистралата да продължи да се строи.
"Инхаус договорите наистина са незаконосъобразни, но законът позволява те да се разтрогнат до една година след сключването им. Този срок изтече между края на 2021 и края на 2022 г. в зависимост от това кой договор гледаме. Нито един от моите предшественици не е настоял да се подаде иск до съда за разтрогване на тези договори, така че в момента нищо не може да се направи", обясни Цеков и подчерта, че отговорни за това, че инхаус договорите не са прекратени, са неговите предшественици. Сроковете за това били изтекли в края на миналата година.
Той заяви, че основната задача на един министър на регионалното развитие е да инвестира в инфраструктура по прозрачен начин. В случая с АМ "Хемус" при сключването на инхаус поръчките бил заобиколен законът за държавните поръчки. Договорът с кухото предприятие "Автомагистрали" е незаконен, посочи Цеков.
По негови думи в държавата е останало наследството на незаконосъобразните възлагания.Сега или трябвало да продължим да строим магистралата по тези договори, или да ги спрем. В този случай обаче щели да започнат редица съдебни дела.
Цеков отбеляза, че договорите са сключени на по-високи цени за материалите. Сега обаче тези цени били много по-скъпи.
"Обмисляме да предложим следното: частните фирми да поемат гаранция за изпълнението на обекта за 7 г. след завършване на обекта. По този проект са платени аванс от 1 млрд. Ние ще предложим да се индексират и да се закупят материали по новите цени, което би оскъпило проекта с около 30%. Строителните материали са 50% от стойността на обекта", посочи той.
Според него предвид факта, че няма как да се иска унищожаемост на тези договори, обществото има полза да бъдат изградени поне първите отсечки на магистралата, като строителството продължи час по-скоро.
Сега е моментът да решим дали ще строим АМ "Хемус" законосъобразно и бързо, категоричен бе министърът и увери, че приключва практиката да се възлагат обществени поръчки незаконосъобразно.
Целта му била дружеството "Автомагистрали" да стане прожект мениджър, по модел на Германия за управление на големи инфраструктурни проекти.
Той заяви, че са разплатени всички стари задължения към пътностроителния бранш от предшественика му Иван Шишков. По негови думи в държавата винаги е имало пари, но не е имало стратегия.
"Ние нямаме готови инфраструктурни проекти, които да бъдат разработени. Нямаме обявени обществени поръчки. Тази система е поддържана изкуствено и да става всичко на тъмно. 2,6 млн. за основни ремонти, а за нови ремонти - 261 000 лева. Тоест в държавата не се строят пътища", обобщи Цеков.
Според него превозвачите протестират донякъде основателно, тъй като пътищата ни са лоши и с тях не е проведен диалог.