"Голямо желание за плащане, но малко възможности за строителство. Това е основният проблем при строителството на автомагистрала "Хемус", възложено в периода 2018-2019 г.", заяви пред Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

Според него, не са малки възможности за строителния бранш, а готовите процедури, проектите и разрешителните, за да започне строителството. Този дисбаланс в момента се връща като бумеранг и към фирмите, и към цялата държава.

Според него това е вкарало всички в капан.

"Фирмите са получили 35% от сумите предварително като аванс, но останалите 65% ще се окажат страшен проблем, защото компаниите трябва да изработят този аванс, но на старите цени на суровини и материали. Едва след това може да се търси вариант да се индексират цените. Аз като министър считам, че е най-справедливо за цялото общество, да бъде изработен целият аванс, за да сме спокойни, че парите, които е дала държавата, ще отидат по предназначение и то по цените от времето, в което са дадените авансите. Така ще има смисъл в целия процес, но губещ ще е строителният бранш, който е ощетен и имиджово. За съжаление, големият проблем е начинът, по който е възлагано и правено строителството", категоричен бе Шишков.

"Не съм подведен за проверките на Северната скоростна тангента. Публично, пред медиите, бяха извадени две ядки от асфалта. Едната се оказа с дебелина 13,8 см, а другата 13 см. Това е с 1/3 по-малко от заложените по проекта за строителство 20 см. Няма как да съм подведен при измерването". Така арх. Шишков коментира обвинения в общественото пространство, че е бил подведен за резултатите от инспекцията на отсечката. Той подчерта, че до момента не е упреквал някой и не е вменявал вина. "Анализът на пробите все още продължава. Очакваме данните за вложените материали от всички пластове и основата на пътя и тогава ще знаем за всички проблеми", подчерта арх. Шишков. Той увери, че цялата тангента ще бъде проверена със специален скенер, за да се знае състоянието на трасето. "Няма да дупчим цялата тангента за ядки, защото само това ѝ остава", каза той.

Фирмите отказват да строят на "Хемус", МРРБ им изпраща писма

Фирмите отказват да строят на "Хемус", МРРБ им изпраща писма

Проблемите идват от направените по време на министъра от ГЕРБ Петя Аврамова договори

По отношение на днешната инспекция на участък 1 на АМ "Хемус" от страна на представители на фирма изпълнител регионалният министър коментира, че така обществото се е запознало до къде са стигнали строителните дейности.

"Това е най-малко проблемният лот на магистралата. Там имаме повече от 60% напредък в строителството. За него държавата има най-малки опасения и притеснения за раздадените аванси. Надявам се той да бъде завършен до края на годината, посочи той. По думите му по-бавно като изпълнение е строителството на втори и трети участък, но те са възложени и по-късно. Въпросът не е в участъци 1, 2 и 3. Проблемът е в 7-ми и 8-ми участъци, където има раздадени аванси, но в момента, в който са дадени, е имало само идея за трасе, което се оказва в последствие, че не може да бъде направено. В момента правим предпроектни проучвания за трасе", каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството.

В железниците не трябвало да се работи като на "Хемус"

В железниците не трябвало да се работи като на "Хемус"

Железопътният експерт проф. Симеон Ананиев призова за мониторинг на жп инфраструктурата