Витоша безспорно е уникален ресурс за нашия град - София. Няма друга европейска столица, която може да предложи такива конкурентни предимства за своите гражданите. Вече над десет години планината ни е отнета и е превърната в заложник на икономически интереси.
С такава единна позиция излязоха днес партиите, които останаха извън парламента на последните избори - ДСБ и "Да, България" и "Зелените". На съвместна пресконференция в централата на ДСБ те припомниха как са били продадени въжените линии през 2007 година по време на мандата на Бойко Борисов като кмет и мнозинство на ГЕРБ във СОС.
Този собственик и към настоящия момент отказва да поддържа и модернизира съоръженията, въпреки задълженията си по инвестиционния договор.
На този фон Столична община не е предприела никакви мерки за упражняването на следприватизационен контрол върху купувача относно изпълнение на поетите ангажименти или да преустанови изнудването на софиянци.
Не само това, според трите партии, Столична община е съучастник в блокирането на достъпа на гражданите до планината, като тенденциозно през годините намалява и спира градския транспорт до Витоша, като той днес очевидно не е адекватна алтернатива. Освен Столична община вина има и Министерството на младежта и спорта, което осем години отказва да ремонтира влек "Заека".
През 2018 година, когато София е Европейска столица на спорта, а на Витоша цари транспортен хаос, не се използват пълноценно разнообразните възможности за масов спорт и рекреация, а повечето лифтове не работят.
От ДСБ, Зелените и "Да, България" напомниха, че многократно за настоявали за разтрогване на приватизационния договор с некоректния купувач и кметът на София да се възползва от правомощията, дадени й от Закона за устройство на територията.
ДСБ, "Да, България" и "Зелените" настояват управляващите, Столична община и Столичен общински съвет:
- Да ревизират или разтрогнат приватизационния договор, така че да осигурят функциониращи лифтови съоръжения.
- Да предвидят средства в бюджета за настоящата година за: евентуалното премахване за сметка на собственика на съоръженията,
за които след проверка бъде установено, че са опасни и за които собственикът отказва да се погрижи, подобряване на автобусните маршрути с по-редовно разписание и връзки, както и с използването на автобуси на природен газ или най-добре електрически превозни средства;
- Да започнат публична дискусия за цялостно развитие на туризма, която да включва следните мерки: разработване на цялостен план за интегриран достъп до планинаната и ангажимент на общината в поддържането на туристическата и комуникационна инфраструктура; разработване на цялостен план за развитието на ски и други спортове на Витоша с приоритет детския и масов спорт; оценка, за целите на следващия план, на възможностите за връзки между съществуващите писти и трасиране на нови, без излишна сеч и премахване на морени, както и за възстановяването на съществуващите по-малки трасета;
Сегашното положение, при което достъпът до планината е силно затормозен, ски се карат на една сериозна писта, а практически всички съоръжения са опасни и/или неработещи, е крайно недопустимо. И отговорността е споделена между управляващата номенклатура на ГЕРБ и "Витоша ски ЕАД".
Затова "Да, България", ДСБ и "Зелените" насърчават софиянци да си поискат Витоша обратно, като започват подписка за връщането Витоша на нашия град и организират публична платформа за дискусия, която да предложи визия за развитието на Витоша.