Витоша безспорно е уникален ресурс за нашия град - София. Няма друга европейска столица, която може да предложи такива конкурентни предимства за своите гражданите. Вече над десет години планината ни е отнета и е превърната в заложник на икономически интереси.

С такава единна позиция излязоха днес партиите, които останаха извън парламента на последните избори - ДСБ и "Да, България" и "Зелените". На съвместна пресконференция в централата на ДСБ те припомниха как са били продадени въжените линии през 2007 година по време на мандата на Бойко Борисов като кмет и мнозинство на ГЕРБ във СОС.

Този собственик и към настоящия момент отказва да поддържа и модернизира съоръженията, въпреки задълженията си по инвестиционния договор.

На този фон Столична община не е предприела никакви мерки за упражняването на следприватизационен контрол върху купувача относно изпълнение на поетите ангажименти или да преустанови изнудването на софиянци.

Не само това, според трите партии, Столична община е съучастник в блокирането на достъпа на гражданите до планината, като тенденциозно през годините намалява и спира градския транспорт до Витоша, като той днес очевидно не е адекватна алтернатива. Освен Столична община вина има и Министерството на младежта и спорта, което осем години отказва да ремонтира влек "Заека".

През 2018 година, когато София е Европейска столица на спорта, а на Витоша цари транспортен хаос, не се използват пълноценно разнообразните възможности за масов спорт и рекреация, а повечето лифтове не работят.

СДС настоя властта да вземе мерки за подобряване на достъпа до Витоша

СДС настоя властта да вземе мерки за подобряване на достъпа до Витоша

Има много нерешени проблеми и в природен парк "Витоша"

От ДСБ, Зелените и "Да, България" напомниха, че многократно за настоявали за разтрогване на приватизационния договор с некоректния купувач и кметът на София да се възползва от правомощията, дадени й от Закона за устройство на територията.
ДСБ, "Да, България" и "Зелените" настояват управляващите, Столична община и Столичен общински съвет:

  1. Да ревизират или разтрогнат приватизационния договор, така че да осигурят функциониращи лифтови съоръжения.
  1. Да предвидят средства в бюджета за настоящата година за: евентуалното премахване за сметка на собственика на съоръженията,

за които след проверка бъде установено, че са опасни и за които собственикът отказва да се погрижи, подобряване на автобусните маршрути с по-редовно разписание и връзки, както и с използването на автобуси на природен газ или най-добре електрически превозни средства;

  1. Да започнат публична дискусия за цялостно развитие на туризма, която да включва следните мерки: разработване на цялостен план за интегриран достъп до планинаната и ангажимент на общината в поддържането на туристическата и комуникационна инфраструктура; разработване на цялостен план за развитието на ски и други спортове на Витоша с приоритет детския и масов спорт; оценка, за целите на следващия план, на възможностите за връзки между съществуващите писти и трасиране на нови, без излишна сеч и премахване на морени, както и за възстановяването на съществуващите по-малки трасета;

Сегашното положение, при което достъпът до планината е силно затормозен, ски се карат на една сериозна писта, а практически всички съоръжения са опасни и/или неработещи, е крайно недопустимо. И отговорността е споделена между управляващата номенклатура на ГЕРБ и "Витоша ски ЕАД".

Затова "Да, България", ДСБ и "Зелените" насърчават софиянци да си поискат Витоша обратно, като започват подписка за връщането Витоша на нашия град и организират публична платформа за дискусия, която да предложи визия за развитието на Витоша.