Изработването на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под Петрохан е със срок от една година и на стойност 3 533 333,33 лв. без ДДС.

Днес договорът за поръчката е подписан от АПИ със свои представител председателя та УС на АПИ Йордан Вълчев и изпълнителят "Трансконсулт-22" ЕООД, определен след проведена открита процедура по ЗОП.

Разширеният идеен проект ще трябва да свърже обходния път на гр. Монтана и Софийски околовръстен път с приблизителната дължина на участъка 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Новото трасе ще трябва да бъде съобразено с проекта за изграждане на скоростен път Монтана - Враца и автомагистрала "Европа". Необходимо е при разработването на идейния проект да се избягва преминаването през защитени зони и територии и да се спазват всички изисквания в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС.

Припомняме, че през 2020 г. е изработено прединвестиционно проучване за направлението Монтана - София с тунел под прохода "Петрохан", като бяха подготвени три варианта на решения за подобряване на трасето на път II-81 с изграждане на тунел. Поради наличието на защитени зони и местности и засягането им от вариантните трасета процедурите по ОВОС са прекратени с цел търсене на по-добро проектно решение.

Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа, посочват от АПИ. Направлението на път II-81 София - Петрохан - Берковица - Монтана - Лом е най-краткото трасе, но в момента времето за пътуване значително се увеличава заради преминаването през старопланинския проход "Петрохан". През зимата поради планинския релеф и при влошаване на метеорологичните условия се налага ограничаване на движението, което натоварва трафика по алтернативните пътни артерии.

Протестиращи блокираха прохода "Петрохан"

Протестиращи блокираха прохода "Петрохан"

Демонстрантите са недоволни, че тежкотоварния трафик минава под прозорците им

Първите идеи за изграждане на тунел под Петроха датират още от 80-те години на ХХ век, включително с изследване на икономическата целесъобразност на път II-81 София - Монтана.

Припомняме и че предишния регионален министър Иван Шишков предупреждаваше, че за за тунела под Петрохан трябва да се мисли да бъде дадена на концесия, тъй като ако този проект се започне от държавата, не би имало пари за поддръжка на магистралите. Предшественикът пък на Шишков, Гроздан Караджов докладва, че няма проектна готовност за този проект, когато МОСВ възобнови спряната процедура по ОВОС.

Три варианта за тунел под Петрохан

Три варианта за тунел под Петрохан

Най-дългото трасе позволява да се проектира скоростен път