Реформа за платеното паркиране в София предлага независимият общински съветник Борис Бонев, съобщиха от "Спаси София".

Бонев внесе предложение в Столичния общински съвет за всеобхватна реформа на платеното паркиране в София.

"През десетте години, откакто беше въведена Синята зона, не са правени никакви корекции, освен механично увеличаване на зоните. През този период градът ни значително се промени, а натискът от автомобили осезаемо нарасна", обясни Бонев мотивите на предложението си.

Целта на предложената от него реформа е да осъвремени условията за паркиране, да улесни живущите в зоните, да гарантираме повече паркоместа и Центърът за градска мобилност да влезе в 21-ви век, каза той. По думите му това е най-мащабната реформа в сферата на паркирането, откакто има зони за платено паркиране.

"Основна промяна е ограничаването на броя на служебните и безплатни паркоместа за институциите до 3. Не е справедливо цели улици и площади да се ползват като служебни паркинги, а живущите да нямат къде да паркират, докато пешеходците лавират между колите по разбитите тротоари", каза Бонев.

От многобройните разговори на градските активисти се очертават няколко проблема - липсата на правила, отговарящи на днешните проблеми, сериозно затруднява живота на хората.

"Затова предлагаме разширяване на Синята зона в рамките на целия център. Нелогично е крайно натоварените райони около НДК, Халите, Докторския паметник и др. да продължават да бъдат извън Синята зона", заяви Андрей Зографски от "Спаси София".

В предложената реформа се предвижда синята зона да важи с един час повече - до 20:30 ч., както и да работи и в неделя между 10 и 18 часа.

От гражданската организация казват, че предложението им съдържа и възможността за въвеждане на специални места за автомобили за зареждане, както и места за качване и слизане на пътници, които улесняват движението около обществени обекти и транспортни възли.

От организацията предвиждат евентуално въвеждане на "Уикенд зона". Тя ще важи през почивните дни и може да бъде въведена в природен парк Витоша например. За първи път в България се въвеждат доказани европейски практики, за да може да намалим хаоса по софийските улици и да улесни движението.

Обширният доклад съдържа още и забрана за животинска тяга и каруци в компактния град, дигитализация на работата на ЦГМ чрез електронни винетни стикери и контрол, премахване на грозните и нелегални антипаркинг елементи по тротоарите и улиците и т.н.

"Предлагаме логични решения за многобройните проблеми, които се трупаха с годините. Затова очаквам, че всички общински съветници ще подкрепят тази улесняваща живота на софиянци промяна", допълни Борис Бонев.