Най-фундаменталната промяна в света на развлеченията безспорно са стрийминг платформите, които не подминават нито една форма на изкуство. Най-голямо внимание привлича стрийминг съревнованието при филмите, сериалите и музиката. Осезаемо е и при аудиосъдържанието, което преживява своеобразен ренесанс, воден от подкастите. Не по-малко значими са аудиокнигите, които не са просто различен начин за четене, а бавно се превръщат и в двигател на глобалния пазар на книги.

Продажбите на книги бележат минимален ръст в последните години и очакванията са, че тази тенденция ще се запази. Според изследване на WordsRated до 2030 г. ръстът на пазара на книги ще е едва 1,9% годишно, като общият обем на приходите в края на десетилетието ще е малко под 164 млрд. долара.

По-детайлен поглед към данните обаче показва, че аудиокнигите са основен двигател на този пазар и най-важната причина за неговия ръст. Именно този формат ще бележи ръст от над 25% през всяка от следващите седем години. Прогнозите са към 2030 г. делът на аудиокнигите да е 21% от пазара на книги, което означава обща стойност от 35 млрд. долара.

Тези данни не са нещо ново, а продължение на вече съществуваща тенденция, която е валидна по целия свят. В последните 5 години приходите от продажби на аудиокниги в САЩ отбелязват ръст от над 50%, а миналата година 9% от продажбите на книги са били аудиокниги. Европа е с няколко крачки назад, като основната причина е по-фрагментираният пазар, който включва разнообразни езици.

Въпреки това и на Стария континент аудиокнигите са в подем, като в Швеция през 2022 г. над 54% от дигиталните продажби на книги са били в аудиоформат. Общо пазарът на аудиокниги в Европа е на стойност над 850 млн. долара, като се очаква ръст от 18.6% през всяка година до 2025 г. Най-големият пазар на континента е Германия, където са 32% от реализираните приходи, но развитието и на други пазари ще е водещата причина за ръста на аудиокнигите в Европа. Един от най-положителните ефекти от подема на аудиокнигите обаче е, че помага на хората да открият страстта към четенето, без значение от формàта. Според проучване на BookTrust слушането на аудиокниги е повишило интереса на полвоната от младите хора към четенето. Друг любопитен извод от изледването е, че слушането на аудиокниги изисква същите когнитивни умения като четенето, което на практика подпомага развитието на уменията на децата, които са им необходими, за да могат да четат.

У нас най-лесният и достъпен начин за използване на аудиокниги е платформата Storytel, която отскоро е част и от дигиталните услуги в каталога на Yettel. В духа на глобалните тенденции платформата даде тласък на аудиокнигите в България благодарение на библиотеката си с над 500 хил. заглавия на пет езика, както и над 5000 аудиокниги, издадени на български език. Сред заглавията са някои от най-обичаните и четени световни и български автори като Георги Господинов, Харуки Мураками, Брандън Сандерсън, Мария Касимова-Моасе, Джон Стайнбек, Марк Менсън.

Клиентите на Yettel могат да се потопят в света на аудиокнигите, като се възползват от специалните условия за абонамент за период до 6 месеца. С няколко клика в мобилното приложение на оператора, клиентите могат да активират Storytel като допълнителна дигитална услуга.

До края на годината потребителите, които сключат нов договор за мобилни услуги с Yettel, могат да активират Storytel за период от 6 месеца без допълнително заплащане. Настоящите клиенти с план Total Unlimited могат да изпробват Storytel за 3 месеца без допълнително заплащане, докато всички останали клиенти могат да се възползват от 14-дневен пробен период.

Успехът на аудиокнигите въобще не е случаен и е отражение на променящия се свят, в който живеем. Удобството и достъпността са все по-важни за модерния човек, а аудиокнигите са особено лесен и комфортен начин за "четене". Така научаването на нови неща и разпалването на въображението, което само една добра книга може да предостави, може да е част от много повече моменти в ежедневието. Трябва ни само смартфон и комплект удобни слушалки.