Една от любимите инициативи на поколения българи - Национално движение "Опознай България - 100 национални туристически обекта", вече има своя дигитален еквивалент. Преди по-малко от месец Български туристически съюз (БТС) и Yettel обявиха, че обединяват усилия, за да свържат емблематичното движение със смарт технологиите и да помогнат на хората да съпреживеят богатото ни национално наследство по нов и вълнуващ начин.
Продължава ли инициативата да поддържа интереса на хората близо 60 години след старта си, как проектът за дигитализирането на 100-те обекта ще спечели повече млади последователи и ще помогне за модернизацията на родния туризъм, разговаряме с Венцислав Венев, председател на Български туристически съюз.
"Хората обичат да пътуват и да трупат нови впечатления, емоции и спомени. Българите много харесват туризма, особено планинския, а и голяма част от културно-историческите забележителности се намират именно в планините или са свързани с красивата ни природа". Така председателят на БТС Венцислав Венев обяснява огромната популярност на 100-те обекта или Национално движение "Опознай България - 100 национални туристически обекта", както е пълното наименование на инициативата. Тя дава възможност на хората да се запознаят отблизо с богатствата на страната ни - исторически и природни забележителности, върхове и природни феномени, исторически паметници, музеи, галерии и археологически резервати.
По думите на Венев Движението е без аналог в целия свят. "Има няколко подобни движения в Чехия и в скандинавските страни, но като нашето, с такъв мащаб, такъв интерес, такова преплитане между културно-исторически и природни забележителности няма в останалите държави".
Всяка година между 25 и 30 хил. души се включват в това своеобразно приключение, чиято безспорна емблема са печатите. Те се събират в специален хартиен паспорт и могат да бъдат взети от всички 234 локации като допълнителен стимул за хората да пътуват и да се включат в инициативата. Като награда участниците получават сребърна значка за 25 посетени обекта, бронзова за 50 и златна за всички 100 обекта. Сред носителите на най-ценното отличие на инициативата са близо 8000 души, сред които дори осем чужденци. "Има хора с по няколко златни значки, това означава особена отдаденост към Движението. Често се случва обаче да сме на някой от обектите и да се окаже, че сме забравили книжката си вкъщи. И в този случай вече имаме решение - с дигиталния ѝ вариант в приложението на Yettel ще можем да вземем своя виртуален печат, който е абсолютно равностоен на физическия. Важно е да отбележим, че при хартиените паспорти няма промяна и те се запазват във вида, в който всички ги познаваме", обясни Венев.
Печатите и марките в книжките продължават да съществуват, което дава възможност за участие в традиционната томбола на БТС при събрани 100 от тях в рамките на една календарна година. Това право вече имат и хората, които са събрали същия брой дигитални печати и са получили своите дигитални значки в приложението. "Аз самият имам бронзова и сребърна значка. Мисля за себе си като представител на по-новото поколение и предпочитам всичко важно за мен да е в телефона ми. Сега благодарение на партньорството на БТС и Yettel цялото богатство на Национално движение "Опознай България - 100 национални туристически обекта" е буквално в джоба ти", допълва председателят на БТС.
Дигиталната версия на 100-те обекта "живее" на български и английски език в приложението на Yettel, което вече е отворено за всички хора, без значение дали са абонати на телекома или не, както и за всички чуждестранни туристи. Обектите имат интерактивни профили с най-важната и полезна информация, а потребителите имат на разположение дигитален паспорт, в който да събира своите печати и значки. "Толкова е лесно, че сега се надявам и аз по-бързо да събера 100 печата и да получа златна значка", казва с усмивка Венев.
30 от дигиталните профили на обектите в приложението са обогатени с любопитни аудиоистории, а 13 - с увлекателни видеоразкази, създадени от едни от най-добрите български илюстратори и художници специално за проекта. "БТС има статистика за посещаемостта на обектите и избрахме да започнем добавянето на аудио и видеоразказите именно от най-популярните и харесваните дестинации като: Казанлъшката гробница, Музей "Старинен Несебър", Тракийска гробница при Свещари, Музей "Васил Левски", Ягодинската пещера. Това времеемък процес на изработка и съгласуване със самите обекти, но стремежът ни е всички локации да имат тези функционалности в профилите си.
Потребителите могат да вземат дигитален печат от всеки обект чрез геолокализиране, като посетят профила на дадения обект в приложението Yettel и натиснат бутона "Добави печат". Предстои на всеки от обектите да бъде поставена и информационна табела с QR код, който ще даде още една опция на посетителите да си вземат печат, като го сканират "Важно е да уточня, че потребителите могат да вземат печат при сканиране, след като приложението засече, че GPS локацията на човека съвпада с мястото на обекта. Така разбираме, че той наистина е бил в конкретния музей, паметник или друга забележителност", допълва Венев.
За по-малко от месец дигиталната версия на 100-те национални обекта отбелязва сериозен интерес сред потребителите. Множеството дигитални функционалности заедно с бързия достъп до цялата важна информация за обектите и лесното взимане на печат се очаква да увеличи потока от туристи към 100-те обекта до пет пъти до края на 2024 г., прогнозират от Българския туристически съюз.
"Това е само първата стъпка към цялостната дигитализация на БТС. И се радвам, че успяхме да я направим заедно с Yettel. Въпреки че вече приложението е на разположение на потребителите, ние не сме приключили, сега започваме. Това е началото на една пътека, която ние трябва да извървим, за да можем да удовлетворим очакванията на всички, които се включат в това дигитално приключение", посочва още Венцислав Венев.